Helsesertifikat for offshorenæringen : kan BMI benyttes som en indikator på en sikkerhetsrisiko ved vurdering av overvekt?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/184462Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1268]
Sammendrag
Overvekt er et stadig økende problem i samfunnet og Levekårsundersøkelsen fra 2008
(www.ssb.no) viser at en av fire nordmenn over 16 år nå er definert som overvektige. En
av ti nordmenn er karakterisert som fete. For å kategorisere eller måle overvekt er det
vanlig å bruke body mass index (BMI). Metoden går ut på at vekt deles på høyde
opphøyd i annen. Dersom en er 1,70 høy og veier 60 kilo vil man få en BMI på 21. Har
man en BMI som ligger på mellom 18,5 -24.9 så er man definert som normalvektig.
Dersom man har mer enn 25 i BMI, er man definert som overvektig. BMI på 30 og over,
vil si at man lider av fedme. Har man BMI over 35, lider man av sykelig/alvorlig fedme.
Overvekt er ansett som en av de største helseutfordringene til den vestlige verden i dette
århundret (.www.euro.who.int). Livsstilsykdommer som kan følge av overvekt er blant
annet diabetes, hjerte- og karsykdommer og høyt blodtrykk. Det er anslått at overvekt er
ansvarlig for 2-8% av helsekostnadene i Europa, samt 10-38% av dødsfallene i samme
område. (ibid). Bare i Norge har antall overvektige økt med 7 prosentpoeng fra 199-2008
(www.ssb.no)
I en del yrker og på enkelte arbeidsplasser er det i dag krav til at man må vise til gyldig
helseattest for å kunne arbeide innen bransjen. Dette innebærer at enkelte sykdommer
eller tilstander vil kunne føre til at man ikke får eller at man mister helsesertifikatet etter
at tilstanden er oppdaget. Sjøfart og petroleumsvirksomheten har tatt inn overvekt som en
av tilstandene som skal vurderes ved en helseundersøkelse. I den forbindelse har
Sjøfartsdirektoratet satt en begrensing på hvor høy BMI en sjømann kan ha. Dersom man
har BMI som er på 35 eller over, så vil dette automatisk føre til at vedkommende ikke får
helsesertifikat. Petroleumsvirksomheten har ikke satt en slik grense. Det er derfor
interessant å se på om en standard som BMI kan overføres petroleumsvirksomheten.
Problemstillingen som er stilt er som følgende;Helsesertifikat for offshorenæringen. Kan BMI benyttes som en indikator på en
sikkerhetsrisiko ved vurdering av overvekt?
For å belyse problemstillingen er det valgt teorier knyttet til risikopersepsjon, barrierer og
gode reguleringsbeslutninger.
Bruken av BMI er omstridt og det viser også denne undersøkelsen. Selv om BMI er
allmenn kjent og benyttet av flere ved vurdering av overvekt, så er det påpekt at BMI
ikke sier noe konkret om tilstanden til den enkelte. Fordelen med bruk av BMI er at det
blir satt en klar standard for hvor grensen går i forhold til overvekt og dette sikrer lik
behandling og forutsigbarhet for den enkelte og for bedriftene. Men BMI sier ingenting
om hvorvidt vedkommende kan mestre en evakueringssituasjon. Det er også poengtert at
personer med lav BMI kan få problemer under evakuering på grunn av for eksempel
dårlig fysisk form. Det største problemet med bruk av BMI ved vurdering av overvekt i
en helsesertifikatordning er at det ikke er dokumentert at en BMI på 30 eller 35 vil kunne
føre til problemer i en evakueringssituasjon.
Når det gjelder hvilke sikkerhetssituasjoner en overvektig kan få problemer i så er livbåt
og helikopter det som er fremtredende. Dette kan ha sammenheng med at de to
evakueringsmetodene har vært omtalt i media og har fått mye oppmerksomhet i
organisasjonen som kan ha innvirkning på opplevelsen av risiko. Det kan også ha
sammenheng med at overvektige i denne situasjonen utgjør en fare for andre ansatte, ikke
bare seg selv, og dette kan være en kilde til større risikopersepsjon.
Til sammen 18 av 19 informanter mener at vurderingen av overvekt ved utstedelse av
helsesertifikat ikke fungerer i dag. Personer med problematisk overvekt får reise ut, man
kan gå til så mange leger man vil for å få helsesertifikat, det er ikke system for å melde
inn udyktige og legene kjenner ikke industrien er noe av det som er påpekt som
problematisk. Det mest fremtredende er allikevel mangel på retningslinjer som fører til
ulik vurdering av overvekt. Legene må bruke eget skjønn og egen referanseramme og
man ser at de ulike legene har ulik opplevelse av hvorvidt overvekt utgjør en risiko. Til tross for at legene er forpliktet til å sette seg inn i forholdene offshorevirksomheten før
utstedelse av helsesertifikat, er det flere som ikke har tilstrekkelig kunnskap til det fysiske
arbeidsmiljøet og de ulike evakueringsmidlene. Dersom overvekt ikke blir vurdert i
henhold til forskriften, kan dette føre til at helsesertifikatordningen ikke fungerer som den
barriere den er ment å være.
Flere av informantene ønsker at ordningen med offshoreleger skal gjeninnføres. Dette
begrunnes med at slike leger vil ha større kjennskap til bransjen, samt at man får en likere
vurdering av overvekt. Problemstillingen stiller spørsmålet om BMI kan brukes som
standard ved vurdering av overvekt. Svaret etter denne undersøkelsen synes å være nei
Dette fordi at det ikke er tilstrekkelig dokumentert at høy BMI, det vil si en BMI på 30
eller 35, vil medføre at personer får problemer i en evakueringssituasjon. De fleste av
informantene som bruker BMI i dag, bruker dette sjelden alene da det sier for lite om
tilstanden til vedkommende. BMI brukes da sammen med andre parametre som høyt
blodtrykk, hjerte- og kar sykdommer, fysisk form og kondisjon. For at BMI skal kunne
benyttes som en standard trengs det ytterligere forskning på dette området.
Det er viktig å påpeke at det nå kommer nye livbåter som er godkjent for bruk inntil
etthundre kilo. OLF påpeker også at kroppsvekt i denne sammenheng kan ha betydning
for om enkelte vil kunne benytte frittfallslivbåtene som evakueringsmiddel. Hvor denne
vektgrensen skal settes, bør undersøkes nærmere og denne vekten bør antakelig tas inn i
helsesertifikatordningen. Dette fordi helsesertifikatet og evakueringsmidlene er barrierer
som skal fungere sammen. Ved endringer i en barriere, livbåtene, må det også vurderes
om det bør få konsekvenser for en annen barriere, helsesertifikatene.
Beskrivelse
Master's thesis in Risk management and societal safety