Browsing UiS Brage by Author "Plischewski, Henning"
Now showing items 1-13 of 13
-
”Adle skal jo lega med adle”. En kvalitativ studie om barns opplevelse av utestenging fra lek i barnehagen.
Marthinsen, Brit Haua (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Det meste av forskning på temaet mobbing blant barn, har vært utført i en skolekontekst. Dette gjenspeiles både i norsk og internasjonal forskning. Mobbing blant barn i barnehagen, er et relativt nytt, og omdiskutert ... -
Barnehageansattes forståelse av aggressiv atferd hos de yngste barna i barnehagen
Huse-Olsen, Ingalill (Master thesis, 2016-06-13)I denne masteroppgaven om barnehageansattes forståelse av små barns aggressive atferd, har jeg belyst følgende problemstilling: Hvordan kommer barnehageansattes syn på barnet til uttrykk i møte med aggressiv atferd hos de ... -
Barnehagen- Et fristed for barn som pårørende
Grindheim, Mari Alice (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-12)Tidligere undersøkelser viser at kreft har stor innvirkning på mange aspekter av pasientens og andre familiemedlemmers liv. Foreldrekreft kan ha negative konsekvenser for barn ettersom det kan føre til midlertidige eller ... -
Children save lives: evaluation of a first aid training in Norwegian kindergartens
Plischewski, Henning; Kucirkova, Natalia; Anda Haug, Ingunn; Tanum, Iselin; Lea, Silje (Peer reviewed; Journal article, 2021-10)Part of effective Early Childhood Education and Care is to support children’s awareness of hazards and management of possible injuries during risky play. This study evaluated the attitudes of Norwegian kindergarten teachers ... -
God psykisk helse gjennom lærersensitivitet: Hvordan kan lærersensitivitet fremme god psykisk helse for elever i ungdomsskolen?
Gundersen, Mona Indreland (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Temaet i denne masteroppgaven er lærersensitivitet og psykisk helse i ungdomsskolen, hvor jeg har studert følgende problemstilling: «Hvordan kan lærersensitivitet fremme god psykisk helse for elever i ungdomsskolen?». ... -
Hvordan kan man inkludere barn med utfordrende atferd, som er utsatt for avvisning i lek
Sjursen, Mona (Master thesis, 2021)I denne oppgaven har fokuset vært på å studere barns perspektiv på hvordan man kan inkludere barn som er utsatt for avvisning i lek, med hovedfokus på utfordrende atferd. Problemstillingen gjennom denne studien har dermed ... -
Hvordan opplever elever som viser alvorlige atferdsvansker relasjoner til lærere?
Eskeland, Mailin (Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å se på hvordan elever som viser alvorlige atferdsvansker opplever relasjoner til sine lærere, og hvordan disse igjen påvirker elevenes atferd. Denne studien forsøker å belyse elevenes ... -
Lek og psykisk helse i barnehage.
Belova, Diana (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Temaet for denne oppgaven er lek og psykisk helse i barnehagen. Formålet ved denne oppgaven har vært å gå nærmere inn på begrepene lek og psykisk helse, og se på sammenhengen mellom disse to fenomenene. Hensikten er å danne ... -
Mobbing i skolen - En kvalitativ studie om skolens plan for et trygt og godt skolemiljø
Våland, Øyvind Johannes (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)I Norge har elevene en rett til et trygt og godt skolemiljø, og i 2017 ble det lovfestet nulltoleranse for mobbing. Det ble dessuten innført en aktivitetsplikt for å gripe inn. Dersom foreldrene ikke var fornøyde med skolens ... -
Pedagogers forståelser av begynnende mobbeatferd i barnehagen
Sørnes, Helena (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-13)Mobbing er et dagsaktuelt tema som har fått stor oppmerksomhet i skolen, men som det trengs mer oppmerksomhet og forskning på i barnehagen. I denne studien ble følgende problemstilling belyst: Hvilke forståelser har pedagoger ... -
Policy overview of school bullying and violence among 8 members of the SBV network
Plischewski, Henning; Tveitereid, Kirsti (Research report, 2008)This overview on policy contains information about national legislation and regulation regarding bullying and violence in schools. There are also information about The Education Act and regulations due to rights and ... -
Psykisk helse hos unge i sammenheng med skolepress og sosiale medier
Skjæveland, Kristin (Master thesis, 2022)God psykisk helse er viktig for unges velvære. Likevel rapporterer flere unge om økte psykiske helseplager. Temaet for denne oppgaven er psykisk helse i ungdomsskolen. Studien legger vekt på sammenhenger mellom psykisk ... -
Viktige ferdigheter for å oppleve mestring i skolen
Eliassen, Vivian Misje (Master thesis, 2023)Å oppleve mestring i skolen er både et viktig og aktuelt tema. Det er viktig fordi barns skolegang har stor betydning og skaper forutsetninger for deres videre liv og utvikling. Aktuelt fordi media og forskning rapporterer ...