Blar i UiS Brage på forfatter "Bugge, Hans Erik"
-
Creation of Metacognitive Knowledge and Self-Awareness in the Foreign Language Classroom: a Game-Theoretical Approach
Bugge, Hans Erik (PhD thesis UiS;324, Doctoral thesis, 2016-12-15)The overall objective of this research has been the quest to increase the understanding of how metacognitive knowledge can be taught in the foreign language classroom. It revolves around the following research questions: 1. ... -
Fagfornyelsens betydning for profesjonsutvikling
Leren, Olav Johansen (Master thesis, 2021)Formålet med dette prosjektet har vært å studere nærmere: hvordan Fagfornyelsen tilrettelegger for profesjonsutvikling. For å belyse dette har det blitt foretatt en dokumentanalyse av selve læreplanen, samt at det ble ... -
I hvilken grad legger skolen til rette for estetiske læringsprosesser i henhold til LK2020?
Snipsøyr, Margaret (Bachelor thesis, 2022)Formålet med denne studien var å undersøke i hvilken grad skolen legger til rette for estetiske læringsprosesser i henhold til LK2020, sett i lys av at dette har fått et større fokus enn i tidligere læreplaner. For å ... -
Samfunnets påvirkningsgrad på teorifagenes innhold i den norske grunnskolen mellom 1739 og 2006
Olsen, Vegard (Master thesis, 2021)Problemstillingen for oppgaven var: I hvilken grad har arbeidsliv og religion/verdisyn påvirket faginnholdet i de teoretiske fagene i norske grunnskolelæreplaner fra 1739 til 2006? Det overordnede formålet med studien var ... -
“Take the plunge and give it a try” : Primary school teachers’ perceptions of their role and pedagogical practices in technology-rich classrooms
Johler, Minttu Minna Sirena (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2023)The goal of this study is to shed light on how primary school teachers perceive their role in technology-rich learning environments and how they enact this role in their pedagogical practices. This thesis consists of an ... -
Teachers’ perceptions of their role and classroom management practices in a technology rich primary school classroom
Johler, Minttu Minna Sirena; Krumsvik, Rune Johan; Bugge, Hans Erik; Helgevold, Nina (Peer reviewed; Journal article, 2022-04)This case study investigates primary school teachers’ perceptions of their role and practices regarding classroom management in technology-rich classrooms. The data was collected through individual and focus group interviews, ... -
"Uten lærer er vi som foreldreløse barn" Voksne minoritetsspråklige elevers opplevelser og forventninger knyttet til gruppearbeid før og etter en intervensjon basert på samarbeidslæring
Hetland, Corina Gabriela (Master thesis, 2021)Temaet for denne studien var voksne minoritetsspråklige elevers opplevelser og forventninger knyttet til gruppearbeid før og etter en intervensjon basert på samarbeidslæring. Hensikten med studien var å få mer innsikt i ... -
Å skape symmetri i en asymmetrisk relasjon - Barnehagelæreres refleksjoner over møtet med familier fra ulike kulturer, sett i et maktperspektiv
Byre, Kristine (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er skrevet ut ifra problemstillingen «Hvordan kan barnehagelæreres refleksjoner over møtet med familier fra ulike kulturer forstås i et maktperspektiv?». Problemstillingen belyses gjennom forskningsspørsmålene ...