Blar i UiS Brage på forfatter "Øverland, Klara"
-
Ansatte i ungdomsskolen sine erfaringer med elever som viser traumesymptomer
Østrått, Ane (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Hensikten med studien har vært å rette oppmerksomheten mot elever i ungdomsskolen som viser traumesymptomer. Traumatisering kan føre med seg negative konsekvenser knyttet til sosial, emosjonell og kognitiv fungering, som ... -
Barnehagens arbeid med seksuelle overgrep mot barn - En kvalitativ intervjuundersøkelse av pedagogiske lederes erfaringer og kompetanse om seksuelle overgrep
Gilje, Stine Svåsand (Masteroppgave/UIS-UH-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-01-21)Temaet for denne masteroppgaven var å belyse hvordan barnehagen kan bidra til å avdekke og forebygge seksuelle overgrep av barn. Følgende problemstilling ble utarbeidet: Hvilken erfaring og kompetanse har pedagogiske ... -
Behavioural phenotype of Smith-Magenis Syndrome (SMS) : Individual characteristics and parental and school staff's experiences
Nag, Heidi Elisabeth (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-11)Smith-Magenis’ syndrom er en sjelden og kompleks genetisk tilstand. Det anslås at rundt 1 av 15.000-25.000 levendefødte barn har diagnosen, og i Norge vet vi om ca 40-50 kjente tilfeller. Denne studien søker å bringe ny ... -
Children’s basic needs : How do we create resilience in children, so they can thrive and sustain positive development?
Øverland, Klara; Nag, Heidi Elisabeth (Chapter, 2023)What are children’s basic needs and how can we create a resilient environment? In this chapter the factors that are needed to create a safe and positive, healthy development for children will be presented. Some of these ... -
Elever med flyktningbakgrunn i ungdomsskolen. En studie av læreres erfaringer med elever som viser symptomer på krigstraume, med fokus på identifisering, tiltak og lærernes mestring av dette arbeidet i skolehverdagen.
Nedreaas, Kjersti (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-27)SAMMENDRAG Denne masteroppgaven omhandler ungdomsskole elever i to innføringsklasser ved samme skole som kan ha blitt utsatt for et krigstraume, samt lærernes mestring av dette arbeidet i skolehverdagen. Med utgangspunkt ... -
En undersøkelse av fagpersoner i barnehagen og deres profesjonelle relasjon med små barn som har opplevd vold. Hvilke erfaringer har de med å skape en trygg og positiv utvikling for barna og hvordan opplever de sin rolle?
Cullen, Louise Jane (Master thesis, 2021)Dette prosjektet er tilknyttet prosjektet Omsorg for Traumatiserte Barn (OTB) studien, som en selvstendig del studie, som belyser fagarbeideres arbeid med barn og traumer. OTB studien undersøker barnehageansattes erfaringer ... -
Flyktningbarns faglige, sosiale og emosjonelle fungering i barneskolen
Sjøen, Stina Hervik (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke erfaringer lærere i innføringsklasser har med flyktningbarns faglige, sosiale og emosjonelle fungering i barneskolen, og hvorvidt det er behov for spesielle ... -
Helsesykepleiere og læreres erfaring ved bruk av læringsressursen "Jeg vet"
Solland, Ellen Holterman (Master thesis, 2022)Læringsressursen «Jeg Vet» er utviklet av Barne, ungdoms- og familiedirektoratet i samarbeid med Utdannings- og helsedirektoratet samt. salaby.no. Den er bygget som en læringsplattform rundt hovedtemaene mobbing, vold og ... -
Hvilke erfaringer har lærere i spesialskole med sosial kompetanseutvikling hos elever som utøver eksternalisert atferd i 5-7. klasse?
Jensen, Erlend (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-10)Formålet med dette masterprosjektet var å gi en besvarelse av problemstillingen: Hvilke erfaringer har lærere i spesialskole med sosial kompetanseutvikling hos elever som utøver eksternalisert atferd i 5-7. klasse? Oppgavens ... -
The Importance of School Leadership Support when Working with Students with Smith-Magenis Syndrome–A Q Methodology Study
Nag, Heidi; Nærland, Terje; Øverland, Klara (Peer reviewed; Journal article, 2021-02)Smith-Magenis syndrome (SMS) is a rare genetic syndrome. Students with SMS have a neurobehavioural phenotype which has been characterised as challenging for both parents and teachers. Challenging behaviour often has a ... -
Involvering av foreldre i kampen mot mobbing: Ein kvalitativ studie av lærarar og rektorar sine tankar og erfaringar med å involvere foreldre i kampen mot mobbing.
Torsen, Gry Tonje (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Problemstillinga for oppgåva var: Kva tankar og refleksjonar gjer lærarar og rektorar seg om betydninga av foreldre for barnet si involvering i mobbing, og korleis arbeidar dei for å involvere foreldre i kampen mot mobbing? ... -
Ivaretaking av elevar med psykisk sjuke foreldre - Korleis arbeider ulike yrkesgrupper i skulen for å fylgje opp og legge til rette for desse elevane?
Furset, Kjersti Helle (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Tema for denne studien er skulen sine erfaringar i møte med elevar som har psykisk sjuke foreldre. I studien har eg forsøkt å belyse fylgjande problemstilling: Korleis arbeider ulike yrkesgrupper i skulen for å fylgje opp ... -
Jenter med Asperger Syndrom i Barneskolen. Hjelp til lærere når jenter har skjulte vansker
Løland, Tone Regine (Master thesis, 2021)Hensikten med denne masteroppgaven var å få kunnskap om jenter med symptomer på asperger syndrom i barneskolen. Tanken bak var å hjelpe udiagnostisert jenter med symptomer på asperger syndrom til et liv med stor grad av ... -
Lærere i spesialskole sine erfaringer med traumatiserte elever som viser aggresjon.
Hellestræ, Turid (Master thesis, 2018-06-11)Barn som blir utsatt for traumatiserende hendelser i oppveksten sin, utført av personer i nære relasjoner, kan få både sosiale, emosjonelle og kognitive vansker. Jeg har i denne studien valgt å beskrive hvordan utviklingstraumer ... -
Lærere og spesialpedagogers erfaringer, tiltak og mestringsopplevelser med gutters sosiale kompetanse i barneskolen og dens påvirkning på klassen som sosialt system
Nilssen, Kristine (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Denne studiens forskningsspørsmål er: «Hvilke erfaringer har lærere og spesialpedagoger med gutters sosiale kompetanse i skolen, og dens påvirkning på klassen som sosialt system? Hvilke tiltak bruker de for å fremme sosial ... -
Læreres erfaringer med elever som har opplevd traumer. En studie av læreres beskrivelser av sine erfaringer med tiltak i klasserommet, rettet mot elever som har opplevd traumer (1.-4. klasse).
Johnsen, Guro (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Elever som har blitt utsatt for traumatiske opplevelser i oppveksten, kan få ulike symptomer og vansker, som kan være utfordrende i møte med skolens krav til psykososial og faglig fungering. Formålet med denne studien har ... -
Læreres erfaringer med tilrettelegging og tiltak for barn som har opplevd traumer i barneskolen
Teige, Silje (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Temaet for denne studien er tilrettelegging for elever med traumesymptomer, sosialt og faglig i skolen. Forskning viser at man trenger mer kunnskap om tilpasningen av læringsmiljøet for elever med psykiske helseplager (Bru, ... -
Læreres relasjon til gutter med ADHD
Refsnes, Lise (Master thesis, 2021)Problemstillingen for denne oppgaven var "Hvilke erfaringer har lærere på ungdomsskolen med å bygge relasjoner til gutter med ADHD?". Formålet med prosjektet var å få innsikt i hvordan lærere opplever arbeidet med gutter ... -
Rusmisbruk i videregående skole: En undersøkelse av læreres erfaringer med elevers rusmisbruk i videregående opplæring
Vigre, Odd Bjarne (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017)Lærere i videregående skole kan både forebygge, identifisere og rette tiltak mot rusmisbruk. Denne studien undersøker læreres opplevelser og erfaringer med elevers rusmisbruk. Q-metodikk ble anvendt for dette formålet, og ... -
School Staff’s Experiences and Coping Related to the Challenging Behaviour of Children with Smith-Magenis Syndrome in Schools: A Q Methodological Study
Nærland, Terje; Øverland, Klara (Peer reviewed; Journal article, 2020)The aim of this study is to use Q methodology to explore how school staff experience the behaviours of children with Smith-Magenis Syndrome (SMS) in school and how they manage working with these children. Q methodology ...