Blar i UiS Brage på forfatter "Husebø, Dag"
-
Aksjonsforskning i Norge : teoretisk og empirisk mangfold
Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene; Steen-Olsen, Tove Herborg; Stjernstrøm, Else (Book, 2017)Antologien Aksjonsforskning i Norge. Teoretisk og empirisk mangfold består av tjue vitenskapelige artikler innen utdanning, helse, vitensentre, kunst og arbeidsliv. Antologien gir et innblikk i historisk utvikling, ... -
Fagdidaktisk utprøving av en fortolkende kulturbevisst tilnærming til Religion, livssyn og etikk-undervisning : Om forholdet mellom teori og praksis i lærerutdanningsfaget og grunnskolefaget RLE
Husebø, Dag (PhD thesis UiS;196, Doctoral thesis, 2013-06-07)Like lenge som offisiell skolegang har eksistert i Norge, har det foregått undervisning knyttet til tro- og livstolkning. Fra at det en gang dreide seg om konfesjonell dåpsopplæring, understrekes det nå at undervisningen ... -
Glimpses of dialogue: transitional practices in digitalised classrooms
Skaftun, Atle; Igland, Mari Ann; Husebø, Dag; Nome, Sture; Nygard, Arne Olav (Journal article; Peer reviewed, 2017-08)This socio-culturally informed qualitative study examines digitalised classrooms in Norwegian secondary schools, with a focus on the relationship between information and communication technology (ICT) and dialogic aspects ... -
Listening to students for tomorrow, today: engaging students to define the future of higher education
Speight, Sarah; Moreira, Gillian; Husebø, Dag (Peer reviewed; Journal article, 2020)This article examines the voices of students at a symposium organized by the European Consortium of Innovative Universities (ECIU) in 2018: ‘Learning for Tomorrow, Today: Future Fit Universities for 2040’. Twenty students ... -
Mengden av organiserte læringsaktiviteter og sammenhengen med studentenes motivasjon, egeninnsats og overordnede tilfredshet med studiet
Abrahamsen, Eirik Bjorheim; Husebø, Dag; Selvik, Jon Tømmerås; Kvaløy, Jan Terje (Peer reviewed; Journal article, 2021)I høgskole- og universitetsstudier er det stor forskjell på mengden av læringsaktiviteter som organiseres av institusjonene. Det er med dette utgangspunktet vi i denne studien vil undersøke hvorvidt det er sammenheng mellom ... -
Pedagogisk tilnærming og fagkunnskap i samspill : En klasseromsstudie av undervisning i faget Religion, livssyn og etikk
Husebø, Dag (Journal article; Peer reviewed, 2012)Artikkelen analyserer tros- og livssynsundervisning gjennomført i lærerutdanningens obligatoriske praksisopplæring ved Universitetet i Stavanger (UiS) 2008-2009. Undervisningen inngikk i det ordinære valgemnet Religion, ... -
Tilpasset opplæring som didaktisk profesjonsbegrep i grunnskolelærerutdanningen
Hanssen, Brit; Husebø, Dag (Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen handler om tilpasset opplæring (TPO), som utdanningsmyndighetene har utpekt som et begrep og en tematikk som skal prioriteres både i grunnskolelærerutdanningene (GLU) og i kunnskapsløftet 2020. På bakgrunn av ... -
Tro- og livssynsfag i Skandinavia : en sammenligning
Husebø, Dag (Journal article, 2014)Artikkelen er en komparativ analyse av tros- og livssynsundervisning i skandinavisk grunnskole. Analysen er opptatt av likheter og forskjeller på både samfunnsnivå, institusjonsnivå og erfaringsnivå. Gjennom analyse av ... -
Universitetslærerarbeidet - utfordring av den naturlige innstilling?
Hanssen, Brit; Husebø, Dag; Moen, Vegard (Journal article; Peer reviewed, 2017)Ansvarliggjøring og bruk av nye styringsformer i skolen fører til endringer i lærerrollen og lærernes arbeid. Tilsvarende endringer i høyere utdanning de siste 20 årene, og funn i en studie blant nye kollegaer ved egen ...