Mål og mening ? : en studie av strategikommunikasjon og kommunikasjonsklima.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/183733Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Enhver virksomhet bør ha en klar strategi for hvordan den skal differensiere seg fra
konkurrentene. Bedrifter har ofte dette på plass, i hvert fall på papiret. Men skal strategien føre
til økt verdiskapning må den settes ut i live via en organisasjon. Problemstillingen for denne
oppgaven er derfor: Hvordan kan en strategi best kommuniseres slik at organisasjonen blir en
hær av gode ambassadører?
Hva kan ledelsen i et selskap gjøre for at ansatte har klart for seg, hver dag, hva som er mål og
mening med oppgavene de er satt til å utføre? Kommunikasjon er et nøkkelord i denne
sammenhengen. Modellen som ble skissert og testet for å belyse problemstillingen har to
hovedelementer: strategikommunikasjon og kommunikasjonsklima. Strategikommunikasjon
deles inn i en generell del med strategier som er felles for alle i bedriften, og en personlig del
som er knyttet til den enkelte sine konkrete oppgaver. Kommunikasjonsklima kan deles inn i tre
deler: åpenhet, deltakelse, og tillit og støtte.
Disse parametrene ble studert ved hjelp av en spørreundersøkelse sendt ut til 10%, tilfeldig
utvalgte medarbeidere i et energiselskap i Norge. Data fra de 41 respondentene ble analysert
totalt sett og i ’clusters’ basert på bakgrunnsvariabler som alder, kjønn, antall år i selskapet,
jobbgruppe, nasjonalitet og arbeidslokasjon. Statistisk analyse av svarene for de ulike utsagnene
viste god korrelasjon mellom parametrene innen strategikommunikasjon og
kommunikasjonsklima. Svarene viste at medarbeidere ønsker seg mer informasjon om strategi,
både generelt og spesifikt til egen rolle. De vil også gjerne få delta mer i beslutninger som skal
tas. Cluster analysene gav interessante innspill til hvordan ulike grupper har ulike meninger om
strategi og kommunikasjon.
Studien er basert på et begrenset antall respondenter i ett selskap. Dette er et noe svakt grunnlag
for å trekke vidløftige konklusjoner om strategikommunikasjon i andre bedrifter. Men dataene
gir allikevel pekepinner på områder å være obs på dersom man ønsker å mobilisere ansatte til å
bli den hær med gode ambassadører for selskapet. Som Peter Lorang* har sagt: ”Analyser og
tallknusing vil ikke være nøkkelen til en vellykket strategi, effektiv kommunikasjon vil.”
--------------------------------
* Lorang, P. (2007): Communication and Strategic processes
Beskrivelse
Master's thesis in Service management