dc.contributor.author | Reistad, Tone | |
dc.contributor.author | Tufte, Gro | |
dc.date.accessioned | 2010-11-15T15:19:31Z | |
dc.date.available | 2010-11-15T15:19:31Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/183775 | |
dc.description | Master's thesis in Service management | en_US |
dc.description.abstract | Et overordnet formål med oppgaven har vært å belyse i hvilken grad etter- og videreutdanning bidrar til nyskaping og vekst. Utgangspunktet for å søke mer kunnskap om problemfeltet var Sortingsmelding nr 44, 2008-2009, Utdanningslinja, som slår fast at: ”Innovasjon og nyskaping avhenger av en kompetent og produktiv arbeidsstyrke.”
Med dette som bakteppe, og med utgangspunkt i at vi begge arbeider innenfor etter- og videreutdanning, søkte vi oss fram til problemstilling for masteroppgaven. Konkret ble vår problemstilling utformet som følger: Er MBA-kandidaten mer endringsvillig etter gjennomført grad?
Som teoretisk rammeverk for oppgaven har vi benyttet Bagozzi og Warshavs (1990) model ”Theory of trying”. Modellen gir en tilnærming til påvirningsforholdet mellom holdninger, intensjoner og atferd i situasjoner som krever betydelig egeninnsats og forsakelse. Ut fra dette utformes undersøkelsens hypoteser.
Metodisk startet vi med en kvalitativ forundersøkelse for å få større innsikt i problemområdet generelt og for å få innspill til utforming av spørreundersøkelsen spesielt. Undersøkelsen ble sendt ut til et utvalg på 217 ferdige MBA-kandidater, og vi oppnådde en svarprosent på 64.
Etter gjennomgang av innsamlede data, gjennomførte vi validitetstester på begrepene fra undersøkelsen, før vi testet ut årsakssammenhenger gjennom korrelasjons- og regresjonsanalyser.
Konklusjonene fra hypotesetestene viste signifikante årsakssammenhenger, med holdninger til prosessen (egenmotivasjon og stå-påvilje) og self-efficacy (egentro på å lykkes) som de sterkeste forklaringsvariablene for intensjoner om å forsøke og faktiske forsøk. Ut fra funn fra undersøkelsen finner vi grunnlag for å hevde at MBA-kandidaten bidrar til innovasjon og vekst.
Vi håper utredningen kan bidra til økt forståelse for sammenhengene mellom holdninger, intensjoner og forsøk/atferd, ikke bare innfor vårt avgrensede undersøkelsesfelt, men i et utdanningsperspektiv generelt. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-IØL/2010; | |
dc.subject | serviceledelse | en_US |
dc.title | MBA-kandidaten som endringsagent : bidrar videreutdanningsstudenten til innovasjon og nyskaping? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212 | en_US |
dc.source.pagenumber | 75 p. | en_US |