Observasjon av samspill ; en metode for læring i profesjonsutdanninger
Original version
Sommerseth, R: Observasjon av samspill ; en metode for læring i profesjonsutdanninger. Tidvise skrifter, Samfunn og helse Nr. 55. Universitetet i Stavanger, 2005Abstract
Bakgrunnen for rapporten er erfaringene fra prosjektet ”Observasjon av samspill”, som pågikk i årene 2001-2004 ved Universitetet i Stavanger. Her ble det ved videreutdanningen i psykisk helsearbeid prøvd ut en metodevariant, inspirert fra Tavistock Clinic, London. Vi ønsket å få erfaringer med hvordan metoden kunne inngå i studiet, og hvilke læreprosesser metoden kunne gi muligheter for å utvikle. I løpet av perioden hvor undersøkelsen er foregikk, ble antall observasjoner redusert. I rapporten redegjør en for dette. Undersøkelsen viser at studentene opplever at de blir bedre observatører, mens de tidligere blandet observasjon og vurderinger ser de nå tydeligere skillelinjer. De har og fått en økt forståelse for hvordan følelser kan påvirke det de observerer. Studentene opplever og at de er blitt mer i stand til å diskutere risikosituasjoner og grenseoverskridelser.