Å ha tilsynsfører : ungdommers erfaringer i kontakt med tilsynsfører
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/184091Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Alle barn som bor i fosterhjem har en lovfestet rett til egen tilsynsfører. Tilsynsførers mandat
er å føre kontroll med at barnet har det godt i fosterhjemmet, og tilsynsfører skal være
”barnets særskilte uavhengige støtteperson”. Studiens hensikt var å få innsikt i hvordan
fosterbarnet beskriver sine erfaringer med å ha tilsynsfører. I tillegg hadde studien som formål
å belyse forhold som er viktige for at kontakten med tilsynsfører kan fungere godt sett fra
barnets ståsted. Det var også et ønske at studien kunne bidra med kunnskap til vurdering av
tilsynsførerordningen. Studien ble gjennomført ved hjelp av kvalitativ metode, der
innsamlingen av data ble gjort ved intervju av 3 fosterbarn i aldersgruppen 16 til 20 år. Disse
informantene har erfaring med fire tilsynsførere som danner grunnlaget for studiens empiri.
Datamaterialet ble analysert ved fenomenologisk-hermeneutisk analyse. Funn i studien viser
at fosterbarn kan erfare det å ha kontakt med tilsynsfører veldig ulikt. Beskrivelser av hvem
tilsynsfører er varierer fra å erfare tilsynsfører som en betydningsfull person til en perifer
person. Treffene med tilsynsfører erfares også ulikt fra å være kjekke, gode og nyttige til
ubehagelige og tappende. Funn i studien viser at et tillitsforhold mellom fosterbarnet og
tilsynsfører er avgjørende for hvordan fosterbarnet erfarer kontakten og treffene med
tilsynsfører. Både for å erfare tilsynsfører som en støtteperson og for at tilsynsfører skal kunne
utføre sin kontrollfunksjon, er et tillitsforhold mellom fosterbarnet og tilsynsfører nødvendig.
Det er derfor avgjørende at det legges til rette for at kontakten mellom fosterbarnet og
tilsynsfører er eller skal kunne utvikles til et tillitsforhold.
Beskrivelse
Master's thesis in Health and social sciences