Helsesøsters bidrag til mestring av foreldrerollen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/184097Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Et mål for den norske helsestasjonstjenesten er å bidra til et godt oppvekstmiljø for barn og unge
ved å styrke foreldres mestring av foreldrerollen. Det er lite kunnskap om hvordan målet best kan
nås, om helsesøster bidrar til dette, og hva foreldre har behov for i kontakten med helsestasjonen.
Målet for denne studien var å øke kunnskap om foreldres behov for sosial støtte, og hvordan
helsesøster bidrar til at de opplever mestring som foreldre. Et annet mål var å bidra til utvikling
av helsesøsterpraksis. Studien har en kvalitativ tilnærming med halvstrukturerte intervju av syv
foreldre til seks barn på ett år, seks mødre og en far. Studien viste at flere interne og eksterne
faktorer påvirket den støtte foreldrene ønsket og mottok. Som nybakte foreldrene hadde de
endrede behov for sosial støtte, partner var den viktigste kilden. Helsestasjonen var tilgjengelig,
med fagkunnskap og kontroll av barns helse og oppvekstforhold. Foreldrene ønsket at helsesøster
viste dem og barnet interesse, hadde respekt, empati, varme og tro på deres ressurser. Noen
ønsket primært konkrete råd og informasjon fra helsesøster, mens andre også søkte
følelsesmessig- og anerkjennende støtte. Anerkjennende støtte fra helsesøster hadde betydning
for mestring av foreldrerollen. Råd og informasjon hadde også betydning, men i mindre grad.
Noen foreldre var misfornøyd med relasjonen med helsesøster, og opplevde ikke å få sosial
støtte som bidro til økt mestring. Foreldrene ønsket tidligere kontakt etter fødselen, støtte når de
selv ønsket det, og et bedre gruppetilbud. Studien viste behov for økt kunnskap om metoder i
helsesøsters arbeid som kan bidra til å styrke mestring av foreldrerollen.
Beskrivelse
Master's thesis in Health and social sciences