Brukermedvirkning og samhandling i slagrehabilitering sett fra den slagrammedes ståsted
Abstract
Hjerneslag er en av våre store folkesykdommer. Mange personer som rammes av hjerneslag
vil ha behov for rehabilitering i institusjon før det er mulig å vende tilbake til hjemmet. De
siste ti årene har myndighetene, gjennom lovgivning og forskrifter, hatt økende fokus på
brukernes rett til innflytelse og medvirkning i eget helsetilbud. Hensikten med denne studien
var å få dypere innsikt i slagrammedes erfaringer fra rehabiliteringsoppholdet hvor målet var å
belyse slagpasienters erfaringer med mulighet for medvirkning og samhandling med
helsepersonell i rehabiliteringsprosessen.
Studien har et kvalitativt forskningsdesign. Det ble gjennomført halvstrukturerte
dybdeintervju med seks slagrammede av begge kjønn. To av informantene var innlagt til
rehabilitering på kommunal institusjon på tidspunktet for gjennomføring av intervjuene, fire
bodde hjemme. Intervjuene ble tatt opp på bånd og transkribert verbatim. Analysemetoden er
inspirert av Graneheim & Lundmans innholdsanalyse. Analysen munnet ut i to tema:
”Samarbeid og innflytelse i rehabiliteringsprosessen” og ”Relasjonens betydning i
rehabiliteringen”.
Funn i studien viser at de fleste pasientene i denne studien var svært tilfreds med
rehabiliteringsoppholdet, både med tanke på innflytelse og med samhandling. De fleste
pasientene stiller sjelden krav på egne vegne og har få ønsker om at noe skulle vært
annerledes. På bakgrunn av enkelte utsagn, er det likevel rom for forbedringer. Det synes som
om pasientens mulighet for innflytelse på rehabiliteringsprosessen, både på nettverksmøter og
ved planlegging av rehabiliteringsmål, ofte er på helsepersonells premisser og avhengig av en
bevisst holdning hos fagpersonene for å tilrettelegge for medvirkning. Funn viser viktigheten
av å bli sett og ivaretatt i forhold til sine individuelle behov. Hjelp, støtte og oppmuntring fra
helsepersonell både i trening og i det daglige, er viktig og oppleves positivt og motiverende.
Opplevelse av negative holdninger hos helsepersonell og følelsen av å ikke bli tatt på alvor
virker negativt inn på samhandlingen mellom pasient og fagpersoner.
Description
Master's thesis in Health and social sciences