Ungdommers opplevelser knyttet til avbrutt videregående opplæring. Hvordan opplevde de medvirkning og mestring i skolehverdagen?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/184145Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tittel: Ungdommers opplevelser knyttet til avbrutt videregående opplæring. Hvordan
opplevde de medvirkning og mestring i skolehverdagen?
Videregående skole har i dag problemer med at elever ikke fullfører opplæringen de
begynner på. Dette gjelder i hovedsak innen yrkesfag. Hensikten med studien var å få økt
kunnskap om hvordan elever som har avbrutt videregående opplæring opplevde
medvirkning og mestring i skolehverdagen.
I denne studien intervjuet jeg fem elever mellom 16-20 år som sluttet i inneværende
studieår på yrkesfaglig studieretning. Jeg benyttet meg av mestringsperspektivet som
analytisk redskap i forståelsen om hvorfor elever slutter. Informantenes forklaring på
mestring ble drøftet i hovedsak opp mot begrepene i Sence of Coherence (SOC)
(Antonovsky, 2000); begripelighet, håndterbarhet og meningsfullhet. Men også
Sommerchilds (1998) mestringens vilkår ble brukt. Jeg anvendte kvalitativ design i
studie, der informasjonen som elevene ga ble tolket i tråd med hermeneutiske prinsipper
Resultatene viser at elevene ikke er godt nok klar over hvilke ressurser og interesser de
har, og at de har lite kunnskap om videregående opplæring. Viktige funn er at
nærværsfaktor relasjonen til kontaktlærer er vesentlig for mange av informantene, men
og venner er en viktig nærværsfaktor. I forskningsspørsmålet om hvordan elevene som
slutter ønsker å bli møtt og fulgt opp tar jeg utgangspunkt i elevenes opplevde situasjon.
De fleste informantene ga uttrykk for å bli sett som viktig for å få den forståelsen de
manglet. Tett oppfølging, tilrettelegging og et samarbeid mellom kontaktlærer og andre
involverte lærere for å ivareta god støtte i alle fag uttrykte informantene som viktig.
Resultatene fra studien kan brukes i det forebyggende arbeidet for å forhindre avbrutt
skolegang.
Beskrivelse
Master's thesis in Health and social sciences