dc.contributor.author | Aarthun, Antje | |
dc.date.accessioned | 2013-07-04T07:48:10Z | |
dc.date.available | 2013-07-04T07:48:10Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Konf. til juni 2013 | no_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/184149 | |
dc.description | Master's thesis in Health and social sciences | no_NO |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Foreldres medbestemmelse i helsetjenester til barn inngår i helsetjenestenes verdigrunnlag og er lovpålagt, men er ikke fullt ut implementert i klinisk praksis.
Hensikt: Hensikten med studien var å få økt kunnskapen om foreldres medvirkning i beslutningsprosesser og bedre kvaliteten til barns helsetilbud. Målet var å få en bedre forståelse for foreldres behov og utfordringer som de møter, samt å foreta metodologiske overveielser i forskningsprosessen.
Metode: En integrert kunnskapsoppsummering ble utarbeidet på bakgrunn av et systematisk litteratursøk. Det ble funnet 18 studier som oppfylte inklusjonskriteriene. Analyseprosessen bestod av dataekstraksjon, dataoppsett, sammenligning av data og syntese av funn.
Resultater: Fire hovedtema relatert til beslutningsprosesser ble funnet: 1) Relasjonsfaktorer og gjensidig avhengighet, 2) foreldres preferanser og personlige faktorer, 3) helsepersonells holdninger og kompetanse og 4) organisatoriske faktorer.
Konklusjon: Kunnskapsoppsummeringen bidro med et nytt og utvidet perspektiv på nyere forskningsbasert kunnskap om foreldres medvirkning i beslutningsprosesser. I tillegg til å studere foreldrenes medbestemmelse i konteksten av relasjonelle faktorer og foreldres personlige faktorer, ble faktorer som helsepersonells makt, holdninger og kompetanse tatt i betraktning.
Implikasjoner for praksis, utdanning og forskning: Helsepersonell bør bli mer bevisst sitt ansvar og viktige rolle i foreldres medvirkning i beslutningsprosesser. Det bør legges større vekt på økt kunnskap om brukermedvirkning og helsepersonells kommunikasjons- og relasjonsferdigheter i utdanningen. Det er også behov for mer forskning for å undersøke årsaksforholdene som kan ligge til grunn for utfordringene som foreldrene møtte i beslutningsprosessene, med både kvalitative og kvantitative studier. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-IH/2011; | |
dc.subject | helse- og sosialfag | no_NO |
dc.subject | medbestemmelse | no_NO |
dc.subject | foreldre | no_NO |
dc.subject | helsevesen | no_NO |
dc.title | En integrert kunnskapsoppsummering som tilnærming til foreldres medbestemmelse i helsetjenester til barn | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Medical disciplines: 700 | no_NO |