Utvikling av relasjonskompetanse i sykepleieutdanningens praksisstudier - En kvalitativ studie om sykepleierstudenters utvikling av empati
Abstract
Sykepleierstudenter skal gjennom sin utdanning lære både det faglige og det mellommenneskelige aspektet ved sykepleiefaget. Det faglige kan man tilegne seg gjennom litteratur, det mellommenneskelige er noe man utvikler primært i praksis, der man har et samspill med kontaktsykepleier og pasienter. Studiens hensikt var å få fram studentenes egne opplevelser, erfaringer og forståelse av praksisstudiene. Dette kan gi økt kunnskap om sykepleierstudenters utvikling av relasjonskompetanse. På denne måten var det et ønske om at studien kan bidra til å videreutvikle helsefagstudier og praksisfeltet.
Studien er basert på intervju av syv sykepleierstudenter i tredje studieår. En kvalitativ fenomenologisk - hermeneutisk tilnærming har styrt intervjuprosessen, analysearbeidet og fortolkning av de transkriberte tekstene. Intervjuene utforsker hvordan sykepleierstudentene opplever sin utvikling av relasjonskompetanse gjennom praksisstudiene. Det teoretiske rammeverket for studien er basert på litteratur om empati og relasjonskompetanse, og tidligere forskning på sykepleier og sykepleierstudenter sine læringsprosesser i praksisfeltet.
Funn i studien viser at sykepleierstudentene opplever empatievnen og det å være en ”omsorgsperson” som noe naturgitt. Vi kan stille spørsmål ved deres forståelse og kunnskap om empati, og anta at dersom dette er en generell forståelse, kan studentene miste gode læresituasjoner. Funnene viser videre at studentene er til tider preget av usikkerhet og utrygghet i praksis, der noe av dette har en sammenheng med forholdet til kontaktsykepleieren. Usikkerhet og utrygghet kan overskygge studentenes fokus på potensielle læresituasjoner. Gjennom kontaktsykepleieren kan studenten finne trygghet, noe som gir dem mot til å gå ut i pasientnære relasjoner. Et godt forhold til en kontaktsykepleier som lærer studenten å kjenne, og klarer å tilrettelegge veiledning, støtte og utfordringer samt vektlegger refleksjon sammen med studenten vil derfor være avgjørende for studentens utvikling av relasjonskompetanse.
Description
Master's thesis in Health and social sciences