Koordinering av pasienttjenester. Hjemmesykepleierens erfaringer med samhandling internt i kommunen.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/184240Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Konf. til juni 2015Sammendrag
Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan sykepleiere beskriver forhold som er av betydning for koordinering av pasienttjenester. Dette er en kvalitativ studie, og data ble samlet inn ved hjelp av fokusgrupper. To nabokommuner ble valgt ut, og det ble utført en fokusgruppe i hver kommune. Det var 6 informanter i hver gruppe. Alle informantene er sykepleiere som er ansatt i hjemmebaserte tjenester. Intervjuteksten ble analysert ved hjelp av kvalitativ innholdsanalyse. Fra analysen kom det fram to hovedtema «organisatoriske utfordringer» og «betydningen av gode interpersonelle relasjoner». Studien viser at kommunikasjon mellom yrkesgrupper i den kommunale helsetjenesten avhenger av mange faktorer. Ytre faktorer som er av betydning for samarbeidet var utfordringer knyttet til organiseringen i virksomhetene. Informantene oppga at ressursmangel, elektronisk samhandling og bruk av rett kompetanse: Medmenneskelige faktorer var også av betydning. Å ha betydningsfulle relasjoner til samarbeidspartnere og følelsen av å bli verdsatt la fundamentet for god kommunikasjon.
Beskrivelse
Master's thesis in Health and social sciences