Mind the gap! : evaluering av Praksiskonsulentordningen, en sammenlignende studie ved 3 helseforetak, med fokus på ulikheter i organisering sett i relasjon til samhandling.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/184406Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
Sammendrag
Hensikten med oppgaven var å finne svar på spørsmålet om organisering av
Praksiskonsulentordningen (PKO) har betydning for arbeid for samhandling med
helseforetakene. Sentrale faktorer som kan belyse problemstillingen er diskutert i oppgaven.
Mer spesifikt har jeg undersøkt om antall praksiskonsulenter, størrelse på stillingsbrøk og
sammensetning av ulike yrkesgrupper har betydning for det arbeid for samhandling man
utfører. Dette er gjort på bakgrunn av PKO’s og HF’s syn på problematikken sett i lys av
relevant teori og tidligere undersøkelser på området.
Utgangspunktet var å evaluere tre ulike ordninger gjennom en beslutningsorientert
tilnærming, i den hensikt å skaffe til veie informasjon for umiddelbar bruk. De ordningene
som er valgt ut i et strategisk utvalg er ordningene ved Stavanger Universitetssykehus Helse
Stavanger HF, St. Olavs Hospital HF samt Sørlandet sykehus HF. Målet var å bidra til
kunnskap om PKO som kan være med å utvikle ordningen videre, slik at kvaliteten på
samhandlingen mellom 1.- og 2. linjetjenesten kan bedres. Min hovedantagelse var at
organisering av PKO har betydning for den samhandling som foregår mellom PKO og
helseforetaket. Denne samhandlingen kan forventes å ha betydning for samhandling mellom
de to linjene i norsk helsevesen i neste omgang, og til slutt føre til at pasienten opplever
sømløse pasientforløp, som er et av hovedmålsetningene til PKO. Antagelsen er til en viss
grad bekreftet.
Det er imidlertid delte meninger om hvilke organiseringsfaktorer som er viktig å
vektlegge i de ulike ordninger, da forskjellige løsninger dekker ulike behov. Små stillinger vil
kunne føre til at man kan ansette mange konsulenter og på den måten oppnå ha fleksibilitet og
god representasjon av fastlegene i ordningen. Større stillingsstørrelser vil kunne føre til at
man kan arbeide mer overordnet i prosjekter og i dybden samt øke synlighet i avdelingene.
Flere yrkesgrupper i ordningen vil kunne føre til at man sikrer samhandling fra ulike typer
helsepersonell og en dermed bredere del av 1. linjetjenesten.
Undersøkelsen viser at et overveiende flertall av respondenter mener PKO er
hensiktsmessig eller meget hensiktsmessig organisert når det kommer til ovennevnte
stillingstørrelse, antall og yrkesgrupper på tross av at ordningene varierer i forhold til disse
faktorer. Hos nær alle respondentene er likevel den generelle tilfredshet med ordningen god,
og på flere områder er mange enig i at ordningen har bidratt til positive endringer i
samhandling.
Beskrivelse
Master's thesis in Change management