Bruk av eksterne konsulenter i olje- og gassektoren og lederutfordringer knyttet til dette
Master thesis
View/ Open
Date
2009Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
Abstract
Denne masteravhandlingen er en studie av bruk av eksterne konsulenter og hvilke
lederutfordringer som knytter seg til bruk av eksterne konsulenter i olje- og gassektoren.
Formålet med studien er å få innsikt i og forståelse rundt et felt i en sektor som det eksisterer
lite forskning om. Utgangspunktet for studien er en analyse av i hvilken grad bedrifter i oljeog
gassektoren benytter seg av innleie av høyt kompetente konsulenter, hvor i bedriftene
konsulentene benyttes og hvilke motiver bedriftene har for innleien av konsulentene. Videre
er hovedfokuset for studien hvilke lederutfordringer som lederne i slike bedrifter opplever ved
å ha innleide konsulenter. Studien har analysert to bedrifter i olje- og gassektoren for å belyse
temaet i en slik kontekst.
Studien er en eksplorerende studie og den metodiske tilnærmingen er av kvalitativ art, hvor
empirien er basert på 11 dybdeintervjuer med ledere, konsulenter og faste ansatte i de to
bedriftene.
Forskningen på dette temaet i denne konteksten er i stor grad mangelfull og på bakgrunn av
dette kan denne studien medvirke til å gi innsikt og forståelse rundt et tema som er lite
utforsket. Forskning rundt dette temaet er viktig, og kan bidra til og utforske å skape
forståelse rundt utfordringer knyttet til arbeidsrelasjoner i det postindustrielle samfunnet.
Studien avdekket at begge bedriftene benyttet seg av en stor grad av eksterne konsulenter
innen kjernevirksomheten, og at de viktigste motivene til dette knyttes til mangel på
kompetent arbeidskraft i sektoren og bedriftenes ønske om økt fleksibilitet. Funnene viser på
mange måter å kunne modifisere den tradisjonelle teorien for arbeidstilknytning, i den
konteksten som denne studien tar utgangspunkt i. Studien viser også at lederne opplever flere
utfordringer og implikasjoner knyttet til å ha høyt kompetente konsulenter inne i bedriftene.
Disse utfordringene knytter seg særlig opp mot den avhengigheten som bedriftene
opparbeider seg av konsulentene, det store antallet konsulenter som leies inn til bedriftene og
den organisatoriske rettferdigheten i forhold til likebehandling - forskjellsbehandling av faste
ansatte og eksterne konsulenter.
Description
Master's thesis in Change management