Mission Impossible : en studie av fylkesmannens rolle som regional risikostyrer og bruk av FylkesROS som samordningsgrunnlag
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/184558Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1268]
Sammendrag
Problemformulering og hypoteser
Formålet med dette prosjektet er å analysere fylkesmannens bruk av risiko og sårbarhetsanalyser (ROS) i forhold til regional risikostyring og ut ifra funnene eventuelt fremme forslag til forhold for å rette på dette. Analysen gjøres i forhold til tre hypoteser:
1. Regionale etater samarbeider godt om risikoanalyser
2. Regional risikostyring i fylkesmannens regi fungerer godt i Norge i dag
3. FylkesROS fungerer godt som samordningsgrunnlag regionalt i dag
1.2 Arbeidsmetode
Det er gjennomført intervju undersøkelser blant regionale statsetatssjefer i Vestfold, som case-fylke, samt intervjuer med 5 fylkesmenn og 5 fylkesberedskapssjefer. Det er lagt opp til en kvalitativ studie med kvasi-strukturerte intervju-undersøkelser i tillegg til dokumentstudier
Funn i undersøkelsene
Det er i undersøkelsene gjort en rekke funn som har betydning for vurderingene.
• svært få statsetater har gjennomført egne regionale ros analyser, eller bidratt inn i tverrsektorielle analyser.
• fylkesmannens formelle hjemmel for tilsyn med de regionale statsetatene finnes i kgl res, men har aldri vært benyttet.
• øvelser for fylkesberedskapsrådet har til nå i hovedsak vært avholdt av DSB. Dette er iht informantene øvelser som i det alt vesentligste har utfordret fylkesmannens samordningsinstitutt. Dette oppleves av informantene som kunstig og unaturlig
• det foreligger kun et utnevnelsesbrev fra Fylkesmannen som medlem i fylkesberedskapsrådet. Ingen sektorer har i oppdragsbrev eller tilsvarende, overordnet forankring av denne oppgaven.
• sektorene ikke er forpliktet til å samarbeide om samfunnssikkerhet og beredskap regionalt, men å ivareta egen sektors ansvar er en klar forpliktelse.
• de sektorvise beredskapsplanene er ikke koordinert på tvers av sektorene
1.4 Konklusjoner og anbefalinger
Hypotesene som ble utarbeidet med grunnlag i problemformuleringen kan ikke bekreftes, ut fra de funnene jeg har gjort.
• Regionale statsetater samarbeider ikke godt om risikoanalyser
• Regional risikostyring fungerer ikke godt i Norge i dag
• FylkesROS som samordningsgrunnlag har et stort forbedringspotensiale
Ut fra funnene i denne undersøkelsen synes det rimelig å fastslå at:
• Fylkesmannens ressurser innen samfunnssikkerhet og beredskap må styrkes
• Fylkesmannens tilsynshjemmel overfor andre regionale statsetater som har beredskapsoppgaver må oppdateres/revitaliseres og forankres i lov.
• Krav til koordinert beredskapsplanlegging må følges opp
• Øvelser må gjennomføres for medlemsorganisasjonene i FBR
• Ny lov om regional beredskapsplikt bør vurderes hvori tilsyn med regionale statsetater hjemles.
Beskrivelse
Master's thesis in Risk management and societal safety