dc.description.abstract | Bakgrunnen for denne oppgaven er endringer i samfunnet, ved at Norge i løpet av få år har blitt et langt mer flerkulturelt samfunn med større mangfold. Et mangfoldig samfunn stiller nye krav til faglige og pedagogiske tilnærmingsmåter både i utdanningssystemet og helse- og velferdstjenestene. Skolen er en av våre viktigste samfunnsinstitusjoner, og den er sentral i påvirkningen av samfunnsutviklingen. Stortingsmelding nr 30, Kultur for læring, (2003-2004) sier noe om dette mangfoldet som skolen skal håndtere, og påpeker at det er i skolen mangfoldet kommer sterkest til uttrykk. Stortingsmeldingen gir derfor tydelige føringer for den norske skolen, om å være lærende organisasjoner i møte med mangfoldet.
Formålet med denne studien er å avklare hva det vil si å være en lærende organisasjon, og hva dette har å si for en skole med stort mangfold. Aspervika skole i Sandnes kommune har et stort mangfold, og tar imot elever som er midt i en akkulturasjonsprosess til sine innføringsklasser. Skolen er derfor vurdert som godt egnet case for denne studien.
Problemstillingen i avhandlingen er På hvilken måte kan en lærende organisasjon prege og forbedre arbeidet i innføringsklassene ved Aspervika skole?
Den teoretiske forankringen i dette studiet er teori om den lærende organisasjon basert på sentrale bidragsytere som Senge (1999), Argyris og Schön (1978) og Nonaka og Takeuchi (2001). Men også nyere teori av Wadel (2008) og Ligaarden (2009), og aksjonsteori fra Tiller (2006) gir interessante perspektiver til den lærende organisasjonen. Fandrem (2011) sitt syn på mangfoldet og Berry (2008) sin akkulturasjonsteori har vært viktige for å belyse problemstillingen.
Metoden som er brukt for å svare på problemstillingen er en abduktiv forskningsstrategi, i et ontologisk perspektiv. Det er foretatt en casestudie av Aspervika skole, med en kvalitativ innsamling av primærdata, gjennom individuelle intervju av ansatte i innføringsklassene og et gruppeintervju av ledelsen ved skolen.
Resultatene som kommer frem av studien viser at Aspervika skole er en lærende organisasjon. Skolen er endringsdyktig, har gode system og er målbevisst. Det er et tydelig aktørperspektiv på skolen. Studien viser også muligheter for å forbedre den lærende organisasjonen i skolens mangfold, ved å la organisasjonen lære i enda større grad av all den individuelle kompetansen som de ansatte i innføringsklassene har. Visjonen kan bli tydeligere i IK, for at elevene skal kjenne en større deltakelse i skolen. Eksternalisering og sosialisering av kunnskap kan hjelpe de ansatte i møte med utfordrende elever, og systemtenkningen rundt integreringen av de minste elevene kan utvikles.
Konklusjonen fra studien synliggjør at innføringsklassene ved Aspervika skole er preget av å være en lærende organisasjon, og skolen har gode verktøy som de benyttere seg av for å møte utfordringer og endringer ved behov. Samtidig krever det livslang læring å være en lærende organisasjon, og skolen vurderes å ha muligheter til kontinuerlig forbedring for å gi mangfoldet i innføringsklassene et best mulig tilbud. | no_NO |