Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorViste, Ingunn Marie S.
dc.date.accessioned2013-09-11T08:45:28Z
dc.date.available2013-09-11T08:45:28Z
dc.date.issued2013-08-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/184816
dc.descriptionMaster's thesis in Change Managementno_NO
dc.description.abstractDenne mastergradsoppgaven er en teoretisk betraktning på hvordan estetikk og kunst kan aktivere og skape kunnskap og innovasjon i virksomhetssammenheng. Den handler om å finne helheten i delene ved hjelp av sansing i lys av Teori U. Med bakgrunn i min hovedhypotese for avhandlingen hvor jeg hevder at den menneskelig kunnskap er et produkt av en synergetik integrering mellom den rasjonelle og emosjonelle tanke, så viser jeg at denne dynamikk som ligger i mennesket hjerne er overførbar til både teatermetaforen og kunst som metode i virksomheter. Mastergradsoppgavens vinkling er sett fra et ledelsesperspektiv, hvor man som ledere, ved hjelp av estetikken og kunsten, kan aktivere det hele mennesket i virksomhetene. Avhandlingens plattform er Teori U av Otto Scharmer, og hvor jeg søker å utvide forståelsen av det sansende feltet i U’et. Mitt ståsted for oppgaven er sosialkonstruktivistisk, jeg benytter et estetisk perspektiv på organisasjonen så vel som på den menneskelige atferd. Ved at jeg benytter en estetisk tilnærming, så innebærer det at jeg setter menneskene i virksomheten i fokus: Deres evne til å sanse og observere. Det som skjer ved at man innlemmer disse menneskelige kvaliteter inn i organisasjonen, er at de evner til å bryte gjennom å forstyrre den kognitive og rasjonelle tanke som har styrt virksomhetene i lang tid. Samfunnet er i endring, denne globale tiden vi er inne i påvirker virksomhetene. Det globale aspektet rommer begrepet tvetydighet, og begrepet rammer både kunst og virksomheter: For virksomheter er dette et begrep man helst vil kunne kontrollere – man føler seg ukomfortable fordi det representerer det motsatte av å ha kontroll, å jobbe mot eksakte mål og detaljerte planer for prosessen. Samtidig er denne tvetydige tilstand en realitet, virksomheter, og verden for øvrig må forholde seg til det ukjente. For kunst og kunstnere åpner det tvetydige opp helt andre kanaler enn hos virksomheter: Det skaper muligheter, nye perspektiver og nye handlingsmuligheter.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2013;
dc.subjectendringsledelseno_NO
dc.subjectvirksomheterno_NO
dc.subjectledelseno_NO
dc.subjectdownloadingno_NO
dc.subjectestetikkno_NO
dc.subjectkunstno_NO
dc.subjectemosjonell og rasjonell kunnskapno_NO
dc.subjectkunnskapsutviklingno_NO
dc.subjectinnovasjonno_NO
dc.titleVirksomheten – en sosial skulptur, en teoretisk betraktning av hvordan estetiske og kunstneriske virkemidler kan skape et grunnlag for kunnskapsutvikling og innovasjon i virksomheter i lys av Teori Uno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200no_NO
dc.source.pagenumber103no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel