Betydningen av ekstern kontroll i en selv-regulert maritim næring
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/184846Utgivelsesdato
2013-06-17Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1424]
Sammendrag
Denne oppgaven er et bidrag i diskusjonen rundt selv-regulering og sikkerhetsstyring i den maritime næringen. På 1980 og 1990 tallet skjedde flere alvorlige ulykker til sjøs, noe som førte til en oppsving i ulykkesstatistikken for maritim næring. Noen av de største ulykkene bak denne statistikken satte for alvor fart på IMO`s arbeid med det som resulterte i ISM-koden. I ISM-koden stiller krav om at rederi skal utarbeide og vedlikeholde sikkerhetsstyringssystem om bord på fartøy. ISM-koden er basert på en selv-regulert strategi, hvor ansvaret for å utarbeide gode systemer hviler på rederiene. Det blir likevel utført kontroll om bord på fartøyene, for å etterse at systemene tilfredsstiller ISM-koden og at sikkerheten om bord blir ivaretatt. Den overordnede problemstillingen for oppgaven er: Hvilken betydning har ekstern kontroll for en selv-regulert maritim næring. Problemstillingen skal besvares gjennom å studere hvordan ekstern kontroll påvirker sikkerhetsstyringssystem på offshore forsynings- og deepsea tørrbulkfartøy.
Problemstillingen blir besvart gjennom et sammenliknende case-studie av offshore forsynings- og deepsea tørrbulkfartøy. Foruten å studere relevant litteratur og regelverk vedrørende oppgavens tematikk har vi samlet data gjennom kvalitative intervju. For å drøfte empirien har vi benyttet oss av et teoretisk rammeverk bestående av teori om regulering og sikkerhetsstyring.
Mangel på eksternt press har vist seg å være en av de største barrierene for effektiv selv-regulering. Vi ser at den eksterne kontrollen som blir gjort på fartøy er av viktig betydning for hvordan rederiene arbeider med sikkerhetsstyring. Det foreligger økonomiske tap som følge av dårlige resultater fra ekstern kontroll. Dette virker som en motivasjon til å ha systemer som fanger opp mangler, i forkant av ekstern kontroll. En vesentlig forskjell mellom de to segmentene er at offshore forsyningsfartøy er underlagt større ikke-statlig involvering, i form av kundekontroll. En kombinasjon av statlig og ikke-statlig kontroll tilfører et ytterligere press på fartøy til å ha sikkerhetsstyringssystemer som fanger opp feil i forkant av eksterne kontroll. Selv om vi mener at ekstern kontroll er av viktig betydning for en selv-regulert sikkerhetsstyring i maritim næring, ser vi også at dagens kontrollregime har rom for forbedring.
Beskrivelse
Master's thesis in Risk management and social safety