Sikrer Acona en hensiktsmessig og effektiv overføring av kunnskap i organisasjonen?
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/184865Utgivelsesdato
2013-06-14Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1264]
Sammendrag
Hensikten med denne undersøkelsen er å se på hvordan kunnskapsoverføringen fungerer i Acona. Har organisasjonen gode verktøy og strategier som sikrer at ønsket kunnskap og kompetanse blir formidlet mellom organisasjonen og deres mottakspersonell.
Problemstillingen er som følger:
«Sikrer Acona en hensiktsmessig og effektiv overføring av kunnskap i organisasjonen?»
Undersøkelsen er blitt gjennomført ved hjelp av kvalitativ metode. Syv informanter, både fra ledelse og mottakspersonell, er blitt intervjuet.
De teoretiske forankringene i oppgaven er hovedsakelig bygget opp rundt teorier av Ottesen (2011), Filstad (2010), Weick (1993) og Røvik (2007).
Resultatene som er kommet frem viser at Acona har flere strategier og verktøy for å sikre kunnskapsoverføring, spesielt i forhold til den eksplisitte kunnskapen. Ulike typer strategier som blir trukket frem i undersøkelsen er vaktskifter, Table top, funksjonsmøter og kvartalsmøter. Når det gjelder rutinene og prosedyrene er det stor enighet hos informantene om at disse er svært bra og fungerer godt. Disse rutinene og prosedyrene er med på å formidle kunnskapen innad i organisasjonen.
En utfordring som kommer tydelig frem i undersøkelsen er mangelen på nok øvelser, noe som kan være med på å hindre at ønskelig kunnskapsoverføring ikke skjer godt nok. I tillegg ønsker informantene fra mottaksgruppene flere treffpunkter mellom de tilsatte, for det er i disse relasjonene Acona kan sikre at den tause kunnskapen blir delt. Undersøkelsen trekker også frem utfordringen med at mottakspersonellet ikke er fast ansatt. Dette medfører at Acona ikke kan stille like store krav om oppmøte på kurs og øvelser som overfor sine faste ansatte. Det blir også trukket frem at mottakspersonell i Stavanger har tilgang til flere øvelser og møter enn resten av mottaksapparatet.
Konklusjonen i undersøkelsen er at Acona har gode virkemidler som sikrer at kunnskap blir overført på en hensiktsmessig måte. Samtidig viser undersøkelsen at Acona har et utviklingspotensial for i enda større grad å sikre at taus kunnskap formidles godt nok innad i organisasjonen.
Beskrivelse
Master's thesis in Change management