I hvilken grad lykkes festivalledelsen/arrangørene i å fremstå slik de ønsker for lokalbefolkningen?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/185109Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
Sammendrag
På verdensbasis er festivaler veldig populære attraksjoner. Festivalene skiller seg fra andre
attraksjoner da de er midlertidige og mer fleksible i forhold til infrastruktur. De kan ha en
positiv innvirkning på reiselivet og markedsføringa av stedet. Disse tematiserte
arrangementene kan ha stor betydning for lokalbefolkningen da de skaper liv og en felles
arena for å møte andre mennesker. Noe av det som er typisk for festivaler på mindre steder er
at de er avhengige av entusiasmen og dugnadsånda til de lokale. Festivalene kan påvirke
mange ulike områder i samfunnet, slik som trivsel, identitet, næringsliv og miljø.
Det har hittil i litteraturen vært mer fokus på de økonomiske konsekvensene av festivalene
enn de samfunnsmessige. I denne undersøkelsen rettes oppmerksomheten mot festivalenes
betydning for lokalsamfunnet. Det blir sett nærmere på hvordan lokalbefolkningen opplever
festivalene, og om de syntes de positive effektene overgår de negative. Med andre ord; gir
festivalene samfunnet noe positivt tilbake? Det blir også sett på hva som er målene til
festivalledelsen/arrangørene, og om de lykkes i å oppleves slik de ønsker av de lokale.
Studiet ble utført som en casestudie av de fem festivalene i Kvinesdal og Flekkefjord;
Utvandrerfestivalen, Norway Rock Festival, Fjellparkfestivalen, Laksefestivalen, Smaaby
2008. Festivalledelsene og 44 innbyggere i disse to kommunene ble intervjua. Det var også
dialog med lensmennene. Ulike media som avisartikler, blogg og forum ble brukt for å lære
mer om holdningene til festivalene. Intervjuene med festivallederne, lensmennene og studiet
av media gav kvalitativt materiale. Telefonintervjuet er derimot en blanding av kvalitativ og
kvantitativ metode da det var mulig å summere antall respondenter som var enige/uenige i
ulike påstander basert på SIP-skalaen til Small og Edwards (2003).
Resultatet peker på at det er en god spredning i alder, kjønn og yrke blant intervjuobjektene.
Det er allikevel en svakhet med studiet - mange som ikke hadde vært på festivalene eller
kjente til dem, valgte å ikke la seg intervjue på telefon.
Festivalledelsen har satt seg mål som de alle klarer å oppnå. Graden av oppnåelse er usikker.
Festivalene har ulike mål, enten det er å tilby en viss type musikk, eller et arrangement som er
interessant for mange ulike mennesker, både lokale og tilreisende. De lokale er veldig
støttende til festivalene, og de er enige i måloppnåelsen. De ser de positive innvirkningene
festivalene kan ha på hjemstedet. Det er snakk om stolthet, markedsføring, økonomisk
gevinst, stedsidentitet, lærdom fra å arrangere, skape nettverk og samhold. Det viser seg å
være noen negative konsekvenser av å ha festivalene, men de er relativt små og til å leve med,
syntes de lokale. Dette bekreftes av de to lensmennene. Men den ene musikkfestivalen, som
tiltrekker seg et stort antall mennesker midt i fellesferien, skaper en viss belastning for
politiet.
Beskrivelse
Master's thesis in International Hotel and tourism management