Har LMX en positiv sammenheng med ansattes opplevelse av organisasjons-rettferdighet, og har rettferdighets-opplevelsen en positiv sammenheng med organizational citizenship behavior?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/185210Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
Originalversjon
Sammendrag
I denne oppgaven ser vi på om leader-member exchange (LMX) har positiv sammenheng med opplevelsen av organisasjons-rettferdighet, og hvorvidt opplevd rettferdighet har positiv sammenheng med organizational citizenship behavior (OCB). Opplevd rettferdighet blir delt inn i de tre dimensjonene prosedyre, interaksjon og distribusjon, og OCB blir delt inn i de fem dimensjonene altruisme, conscientousness, sportsmanship, courtesy og civic virtue.
Vi gjennomførte en spørre-undersøkelse i en bankvirksomhet i Norge. Fra analysene finner vi at LMX har en positiv sammenheng med alle dimensjonene av opplevd rettferdighet, og videre at opplevd prosess rettferdighet har positiv sammenheng med altruisme, at opplevd prosess rettferdighet har positiv sammenheng med conscientiousness, og at opplevd interaksjons rettferdighet har positiv sammenheng med civic virtue.
Beskrivelse
Master's thesis in Service management