Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 984-1003 av 3391
-
Fokus på den spesialiserte fagkunnskapen. - En intervjustudie for å identifisere og beskrive matematikklærerens fagkunnskap.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven rapporterer fra en studie hvor målet var å finne ut mer om lærernes kunnskap. Med utgangspunkt i tidligere forskning på området har jeg forsøkt å belyse hvordan matematikklærerens spesialiserte ... -
Folkehallene: En arena for alle? Betydningen av sosioøkonomisk status og sosialtilhørighet for deltakelse i fritidsaktiviteter
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Selv om mange barn og unge deltar i fritidsaktiviteter, er det fortsatt mange som ikke gjør det. Eksperter har etterspurt forskning om effektive inkluderingstiltak som reduserer barrierer for deltakelse for alle ... -
Folkehelse og livsmestring i danningsfaget norsk
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet studerer sammenhengen mellom danning og folkehelse og livsmestring i norskfaget. Det tverrfaglige tema kom som et nytt område i Fagfornyelsen. Temaet er en sentral del av skolens dannings- og ... -
Folkemordet i Rogaland
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2011;, Master thesis, 2011) -
Folkets vaktbikkje, eller politiets lydige hund? En analyse av Dagbladet sin mediedekning under justismordet på fetteren til Birgitte Tengs.
(Master thesis, 2024)Avhandlingen er en studie av media sin rolle og makt ved justismord. Mediene har et ansvar med å avdekke kritikkverdige forhold, men tidligere forskning viser hvordan politiet sine hypoteser har en tendens til å bli bekreftet ... -
"Folløyvekkelsen” i Ryfylke. Ein analyse av verknader og konsekvensar
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-11)Oppgåva handler om årsaker til at ei kristen vekkingsrøyrsle, med basis i lekmannskristendommen, vaks frem i Ryfylke tidleg på 1900-talet. -
"For å sette det litt på spissen... det går seg ikke til" Læreres erfaringer med tilrettelegging for elever som henger etter i lesing og skriving i begynneropplæringen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)I denne masteroppgaven presenteres en intervjustudie der fire lærere fra to skoler har tatt del i studien gjennom halvstrukturerte intervju. De fire lærerne har formidlet sine erfaringer rundt å tilrettelegge for elever ... -
...”for det e jo de same ungene"... : en studie om førskolelæreres og læreres forventninger til barns kompetanse i overgangen fra barnehage til skole
(Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)Forskningsfeltet som omhandler overgang fra barnehagen til skole, eller Transitions – viser at noen barn opplever denne overgangen som problematisk, de kan bli usikre og miste følelsen av å være kompetent. Organisatoriske ... -
...for dette er nye arbeidsredskaper for oss og...
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Arbeidsplaner har etter hvert fått en stor plass i skolen og brukes som et verktøy til tilpasset opplæring. Denne studien fokuserer på bruk av arbeidsplaner sett ut i fra et foreldrenes perspektiv og som en side av skole-hjem ... -
For folk flest - og flest mogleg : ein studie av Stavanger Aftenblad i endring
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009)Mediehuset Stavanger Aftenblad har dei seinare åra gjennomgått ei rekke endringar. I 2006 la avisa om til tabloidformat, same året gjekk avisa over frå ettermiddagsavis til morgonavis. Frå 2003 til 2008 har det kome til ... -
"For hvis de døde lever videre" - en analyse av vitalisme i Morgenstjernen av Karl Ove Knausgård
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteravhandlingen er å undersøke fremstillingen av vitalisme i Karl Ove Knausgårds Morgenstjernen (2020). Vitalisme er et begrep som omhandler menneskets forhold til livskreftene. Sentralt for oppgaven ... -
- Fordi det gir livet mitt farge: Fire barnehagelæreres syn på estetiske læreprosesser
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2018;, Master thesis, 2018-06)SAMMENDRAG De estetiske fagområdene som kunst, drama, dans og musikk omtales i Rammeplan for barnehagen (KD, 2017) og det som vektlegges er at gjennom kunstfagene kan barna ta i bruk fantasi, kreativ tenking og skaperglede. ... -
Fordommer, krenking og mobbing som problem i religionsundervisningen
(Chapter, 2021)Hvordan kan religionsundervisningen åpne for ulike syn uten at dette behøver å innebære risiko for krenkelser og mobbing? Hvilken rolle spiller fordommer i denne sammenheng? Artikkelen diskuterer dette på bakgrunn av skolens ... -
Forebyggende arbeid mot mobbing og krenkelser i barnehagen med fokus på den autoritative voksenstilen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)I denne studien har jeg rettet søkelyset på hvordan barnehagen arbeider forebyggende mot mobbing og krenkelser med fokus på den autoritative voksenstilen. Studien tar sikte på å belyse pedagogers tanker og erfaringer med ... -
Forebygging av kroppspress gjennom kroppsøving
(Master thesis, 2024)Bakgrunn Formålet med denne oppgaven er å undersøke om kroppsøving kan forebygge opplevelse av kroppspress hos elever på ungdomsskolen. Kroppsøving er en arena der kroppen står sentralt, der elevene skal både lære, om, ... -
Forebygging av mobbing i barnehage
(Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven har jeg forsøkt å finne svar på problemstillingen «Hvordan jobber barnehagelærerne med å forebygge mobbing i barnehagen?». Jeg har intervjuet to barnehagelærere ved bruk av delvis strukturert kvalitativt ... -
Forebygging av psykiske helseplager i ungdomsskolen: Hvordan kan læreren legge til rette for utvikling av en god psykisk helse hos elevene?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Temaet for denne masteroppgaven er psykisk helse i ungdomsskolen. Utgangspunktet for studien var å undersøke hva som er viktige byggesteiner i det forebyggende psykiske helsearbeidet i ungdomsskolen, og da nærmere bestemt ... -
Forebygging av psykiske vansker hos sjenerte elever
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Hensikten med denne studien har vært å rette oppmerksomhet mot stille atferd i skolen, for deretter å vektlegge de sjenerte elevene som én av de elevgruppene som ofte utviser en stille atferd. Konsekvenser av sterk sjenanse ... -
Forebygging og håndtering av reaktiv aggresjon i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Utgangspunktet for denne studien er å undersøke hvordan barnehagelærere arbeider med barn som viser aggresjon. Det blir sett på hvordan barnehagelærere arbeider forebyggende, og hvordan de håndterer barn som viser aggresjon. ... -
Forebygging og mestring av skolerelatert stress. Elever i videregående skoles erfaringer.
(Master thesis, 2022)Ettersom stadig flere unge rapporterer at de opplever skolen som primærkilde til negative stressrelaterte problemer, er det følgelig grunn til å ta utviklingen på alvor og sette inn virksomme mottiltak. Formålet med denne ...