Browsing Faculty of Arts and Education by Issue Date
Now showing items 1-20 of 3164
-
Kollegaveiledning – er det verd å bruke tid på?
(Journal article, 2003)Kollegaveiledning er en arbeidsmåte der kolleger skal bidra til hverandres kompetanseutvikling ved å ta utgangspunkt i hverdagens utfordringer. Tiltaket er blitt fremhevet som nyttig for å øke læreres profesjonalitet og ... -
Barn er vel folk? : en analyse av åtte kompetente barn i Astrid Lindgrens forfatterskap
(Master thesis, 2003) -
Coping styles and emotional and behavioural problems among Norwegian grade 9 students
(Journal article; Peer reviewed, 2004)The main purpose of this study was to explore the relations between coping styles and emotional and behavioural problems among adolescent students. The study was conducted as a survey among a representative sample of ... -
Researching classroom processes of inclusion and exclusion
(Journal article; Peer reviewed, 2005-04)The aim of this paper is to discuss processes of inclusion and exclusion in compulsory classrooms where both Norwegian and Norwegian Sign Language (NSL) are used. The Norwegian Education Act 1998, section 2–6, gives deaf ... -
Norskopplæring av voksne innvandrere : en studie av læreres arbeid i det nye introduksjonsprogrammet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2005-10)Mastergradsoppgaven er en kvalitativ studie av læreres arbeid i det nye introduksjonsprogrammet for innvandrere. Studien har en sosiokulturell læringsteori som bakteppe der læring er knyttet til deltakelse i sosial praksis. ... -
Mobbing i videregående skole : en analyse av fem norske undersøkelser
(Journal article, 2006)Gjennom Manifest mot mobbing har det vært rettet mye oppmerksomhet mot kartlegging, forebygging og håndtering av mobbing i skolen, spesielt grunnskolen. I denne artikkelen presenteres hovedfunn fra analysen av fem norske ... -
Læring, kommunikasjon og samspill i lærergrupper : en casestudie
(Research report, 2006)Denne rapporten er basert på en casestudie av arbeid i lærergrupper, hvor utgangspunktet har vært en generell interesse for kollegaveiledning i pedagogisk utviklingsarbeid. Hva kjennetegner gode læreprosesser i kollegagrupper? ... -
The Dynamics of written-language acquisition
(Journal article; Peer reviewed, 2006)Written language skills are dynamic, they develop differently in individuals and are acquired in multiple ways and contexts. Paradoxically, mainstream research on and teaching of these skills is based on a linguistic ... -
Written language skills and the notion of "Lexicon"
(Journal article; Peer reviewed, 2006)In mainstream theory about written language skills there is a strong relation between the notion of 'lexicon' and 'phonology'. The work of both researchers and teachers is rooted in this theoretical relation between lexicon ... -
I randsonen : forekomst og organisering av smågruppetiltak for elever på ungdomstrinnet som viser problematferd og lav skolemotivasjon
(Research report, 2006)Kartleggingen av smågruppebaserte opplæringstiltak på ungdomstrinnet er gjennomført i desember 2005 av Lillegården kompetansesenter på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Målgruppa for tiltakene er elever som viser liten ... -
Om en strandet hval, noen kyr og litt om alt vi ikke vet. En analyse av dramaturgi og ikonotekst i tre bildebøker.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2006;, Master thesis, 2006)De siste 20-30 åra har vi i barne- ungdomslitteraturen sett en fornying både i emneområde, tema og motivvalg. Denne avhandlinga beskriver bildebokfeltet. I innledningen gjør jeg rede for de viktigste endringene knyttet til ... -
Barn og ungdom og foreldres samlivsbrudd
(Journal article, 2006) -
Psykososiale konsekvenser blant barn og ungdom ved samlivsbrudd
(Report, 2006)I denne artikkelen presenteres aktuell forskning vedrørende psykososial tilpasning blant barn og ungdom som har opplevd samlivsbrudd. Et gjennomgående funn i norsk og internasjonal forskning er at det er litt flere plager ... -
Hvordan kan vi gjøre erfaringsbaserte funn om forholdet mellom lytteforståelse og leseforståelse?
(Journal article; Peer reviewed, 2006) -
Diversity and the political function of religious education
(Journal article; Peer reviewed, 2006-01)Questions about the relationship between religion and politics are discussed with particular focus on the consequences for religious education. Norway is taken as an example of a country where increasing cultural diversity ... -
Generating sets for Beurling algebras
(Journal article; Peer reviewed, 2006-05)Generating sets for Beurling algebras -
Nygnostisk antropologi : menneskesynet i New Age i et teologihistorisk perspektiv
(Journal article; Peer reviewed, 2007)During the last 30–40 years, «new» religious movements have invaded secular segments of our northern and western culture. Among these movements, the so-called New Age movement has played rather a dominant role. This article ... -
Smågruppetiltak for elever på ungdomstrinnet som viser problematferd og lav skolemotivasjon
(Journal article, 2007)Lillegården kompetansesenter gjennomførte på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet i desember 2005 en kartlegging av smågruppebaserte tiltak i alle offentlige grunnskoler med ungdomstrinn. Målgruppa for disse tiltakene er ... -
Erfaringer fra «De utfordrende barna»
(Journal article; Peer reviewed, 2007)Prosjektet «De utfordrende barna» er initiert av Fylkesmannen i Rogaland og har fokus på å utvikle handlingskompetanse til å avdekke, avhjelpe og forebygge psykososiale vansker hos barn i alderen 4 til 8 år. Her ... -
Innovasjonsarbeid i skolen og rektors rolle : en studie av fire skolers arbeid med programmet Connect Oslo
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2007, Master thesis, 2007)Det foregår i dag mye innovasjonsarbeid i skolen, både initiert av skolen selv og pålagt skolen utenfra. Innovasjonsarbeid er definert som ”en planlagt endring som har til hensikt å forbedre praksis” (Skogen & Sørlie ...