Blar i Faculty of Arts and Education på emneord "Malawi"
Viser treff 1-16 av 16
-
An investigation of Malawian schoolchildren’s attitudes towards mathematics
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-12)This study investigated Malawian schoolchildren’s attitudes towards mathematics. The following research questions were investigated in a Malawian context: 1. Which factors affect children’s attitudes towards mathematics ... -
An analysis of pre-service teachers understanding of the knowledge needed for teaching mathematics: The case of Malawi
(Peer reviewed; Journal article, 2021-08)In contexts of adversity, there is a need to educate pre-service teachers with specialized content knowledge so they can carry out the work of teaching effectively. This article draws upon a study with three pre-service ... -
Det dialogiske klasserommet i en malawisk skolekontekst: en lærers tilnærming til matematikkfaglige samtaler i helklassesituasjoner
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-01)Dialogisk undervisning har utviklet seg som en stadig mer populær form for interaksjon som utspilles i klasseromssamtalen. Denne masteravhandlingen har undersøkt muligheter og utfordringer en malawisk lærer opplever i å ... -
The Development of Pre-Service Teachers’ Understanding of the Knowledge Necessary to Teach Mathematics: A Case Study in Malawi
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-11)Globally, progress in education has been made in recent years to promote learning opportunities for all. However, significant gaps remain in lowincome countries. In Malawi, a developing country where the educational system ... -
En analyse av eksemplifiseringen i et malawisk klasserom gjennom summative- og teoridrevne innholdsanalyser
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-11)Bruk av eksempler (eksemplifisering) i matematikkundervisningen er essensielt for elevenes læringsutbytte. Denne studien har undersøkt to læreres eksemplifisering på 6. trinn på en byskole i Malawi. I eksemplifiseringen ... -
En studie av malawiske læreres oppfatninger av begrepet problemløsning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-11)Denne oppgaven er en studie som har undersøkt hvilke oppfatninger malawiske lærere har av begrepet problemløsning. Oppgaven bygger videre på Refviks masteroppgave fra 2014 som undersøkte hvordan lærere i den malawiske ... -
Impediments to learning problem-solving in Malawian lower secondary mathematics textbooks
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Background: In a culture where teachers follow the textbook prescriptively, Malawian students perform low in mathematics, and no students reach the problem-solving levels. Aim: To explore reasons for students’ low ... -
Kommunikasjonsmønstre i brøkundervisningen. Et innblikk i en malawisk klasseromsdiskurs
(Master thesis, 2016-06-13)Sammendrag I denne masteroppgaven presenteres en kvalitativ klasseromsstudie. Den har undersøkt brøkundervisning i en malawisk kontekst med fokus på hvordan brøk og brøkregning ble representert og kommunisert i undervisningen. ... -
Malawiske læreres bruk av eksempler i matematikkundervisningen. Hvordan knyttes eksemplene til hverdagslige situasjoner.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)Denne masteroppgaven har til hensikt å si noe om hvordan to lærere i byen Zomba i Malawi bruker matematiske eksempler i undervisningssammenheng, hvilke betraktninger de gjør i forhold til valg av eksempler, hvilke type ... -
Malawiske læreres valg og bruk av konkretiseringsmateriell i matematikkundervisning.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06)I tråd med et konstruktivistisk syn på læring, hvor matematikkundervisning bør baseres på elevers allerede eksisterende kunnskap, har bruk av konkretiseringsmateriell blitt mer utbredt i mange av verdens matematikklasserom. ... -
Malawiske skoleansattes beskrivelser av inkluderingsbegrepet og inkluderende praksis
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)Denne masteroppgavens formål har vært å undersøke Malawiske skoleaktørers (rektor, spesiallærer og lærere) beskrivelser av inkluderingsbegrepet og inkluderende arbeid ved sin skole. Den metodiske framgangsmåten var intervju. ... -
Mathematical Knowledge for Teaching: How do Primary Pre-service Teachers in Malawi Understand it?
(Peer reviewed; Journal article, 2020-03)While a consensus within the field exists that pre-service teachers need adequate knowledge and skills to become effective teachers in mathematics, less is known about how they understand the mathematical knowledge needed ... -
Problemløysing og utvikling av løysningstrategiar i matematikkfaget i den malawiske skulen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-16)Denne oppgåva er ein studie om korleis lærarar i den malawiske skulen tek vare på elevanes interesse å utvikle løysingsstrategiar i matematikkfaget gjennom problemløysing. Problemløysing er ein metode i matematikk der ... -
Rethinking agency in literacies: Malawian children’s and teachers’ perspectives
(Peer reviewed; Journal article, 2023-10)This qualitative study contributes theorised and empirically enriched insights from local practices into children’s agency. The authors trace a converging interest in multimodal literacies, postcolonial philosophies and ... -
Teaching the concept of zero in a Malawi primary school: illuminating the language and resource challenge
(Peer reviewed; Journal article, 2023-03)In this paper we discuss findings of a study that investigated the resources and language that teachers in Malawi use to teach the concept of zero. In Malawi primary schools, textual resources available to teachers are ... -
Vurderingspraksisen i matematikkfaget, i en malawisk skolekontekst.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06)Dette masterprosjektet har undersøkt kjennetegn ved vurderingspraksisen i matematikk, i en malawisk skolekontekst. Studien er gjort innenfor et samarbeidsprosjektet mellom Universitetet i Stavanger og University of Malawi, ...