Faculty of Arts and Education: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 3384
-
Teokratiets folkelærarar : Folkehøgskular og kristeleg nasjonalisme i Noreg ca. 1814-1905
(PhD Theses UiS;612, Doctoral thesis, 2021)Denne avhandlinga tar for seg førestellingar om tilhøvet mellom kristendom og nasjonalt sjølvstende. Dette emnet granskast ved å fokusere særskilt på folkehøgskulelærarar i Noreg og korleis førestellingane som gjorde seg ... -
Læreres rolle i skolens psykiske helsearbeid: erfaringer fra SEL-tiltaket ROBUST
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Elevers økte rapportering om skolerelatert stress har blitt koblet til økningen i psykiske helseplager hos barn og unge. Denne kvalitative studien utforsker læreres erfaringer med et tiltak som skal styrke elevers sosiale ... -
Barnehagelæreres perspektiv på risikofylt lek
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven undersøker hvordan barnehagelærere påvirker den risikofylte leken i barnehagen, samt hvilke holdninger barnehagelærerne har til risikofylt lek gjennom problemstillingen «På hvilken måte kan barnehagelærere ... -
Lek og samspill med felles språklige referanser. En kvalitativ studie om barnehagelæreres erfaring med bruk av felles språklige referanser i møte med en flerspråklig barnegruppe.
(Master thesis, 2024)SAMMENDRAG I denne studien har jeg satt søkelys på barnehagelæreres arbeid i flerspråklige barnegrupper knyttet til bruken av felles språklige referanser. Formål med studien er å undersøke hvordan flerspråklige barn kan ... -
Ny barnehageorganiserings betydning for pedagogiske lederes rolle og arbeid
(Master thesis, 2024)Barnehager har gjennomgått omfattende endringer de siste tiårene når det kommer til organisering og styring, og omorganiseringer av mindre barnehager til større virksomheter fremstår som en økende trend i barnehagesektoren. ... -
Utprøving av Skriveprøvens vurderingsverktøy - en aksjonsrettet studie med et utvalg lærere på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Målet med denne masteroppgaven er å undersøke om Skriveprøvens vurderingsverktøy kan medvirke til å skape et felles språk om vurdering på mellomtrinnet, et tema det har vært lite forskning på. Studiens problemstilling er: ... -
«Det var kjekt å bruke kinyarwanda på skulen, det har eg aldri gjort i klasserommet før» Ei fleirspråkleg tilnærming til skriving på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgåva utforskar ei pedagogisk, fleirspråkleg tilnærming til undervisning på ungdomstrinnet. Formålet med studien er å undersøkje korleis elevane responderer på eit fleirspråkleg undervisningsopplegg og sette ... -
Mentale kart og konflikt-lokalisering blant 8. klassinger
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker kart- og geografikunnskapene til et utvalg skoleelever ved hjelp av mentale kart og konfliktlokaliseringer. Jeg har derfor samlet inn 96 mentale kart tegnet av elever i fire ulike 8. klasser ... -
Elevers opplevelse av tilpasset opplæring i mindre grupper i lesing
(Master thesis, 2024)Problemstillingen søker å få innsikt i elevenes opplevelser. For å kunne svare på problemstillingen «Hvordan opplever elever på 5. trinn å få tilpasset opplæring i mindre grupper i lesing?» har det blitt benyttet kvalitativ ... -
TODDLERNES KOMMUNIKASJON OG MØTER GJENNOM NATURMATERIALER
(Master thesis, 2024) -
Hvordan opplever elever på 10. trinn mestring i kroppsøvingsundervisningen?
(Master thesis, 2024) -
Kulturarv i norskfaget
(Master thesis, 2024)Dette forskningsprosjektet tar sikte på å utforske begrepet kulturarv og relaterte konsepter i læreplanen (LK20), samt hvordan skolens overordnede styringsdokumenter forholder seg til disse temaene. Fokus vil være rettet ... -
Sangen i barnehagen - Hva står på spill? En kvalitativ studie av sangens vilkår i barnehagen.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie, hvor det empiriske datagrunnlaget er basert på intervjuer av barnehagelærere. Undersøkelsen tar for seg barnehagelæreres formidling av egen sangpraksis og vilkår som påvirker ... -
«Om jeg treffer en samisk gutt kan vi sammen skape en homofil identitet - en same som er sammen med en same.» - Samisk historie i skeive samers fortellinger
(Master thesis, 2024)Tematikken for denne oppgaven er skeive aspekter ved den samiske historien. Jeg gjennomfører en analyse av fortellingsmønstre, hvordan historiebevissthet kommer til uttrykk, og avslutningsvis en historiebruksanalyse av ... -
Barnehagelærerens opplevelse av egen profesjonsutøvelse
(Master thesis, 2024)Denne studien har som formål å belyse barnehagelæreres opplevelse av egen profesjonsutøvelse. Valg av tema er basert på den nåværende situasjonen i barnehagesektoren der det er en betydelig mangel på barnehagelærere, og ... -
Litterære samtaler om bærekraftig utvikling i barnehagen
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg sett på hvordan en kan bruke litterære samtaler med barn, for å fremme tema som bærekraftig utvikling. Hensikten er å danne en forståelse for hvordan denne metoden kan fremme barnehagebarns gryende ... -
Idrett til glede eller idrett til besvær?
(Bachelor thesis, 2024)Hensikt: Hvordan er kroppsbilde og kroppspress blant unge utøvere i vannsport og turn kontra utøvere i håndball – en litteraturstudie Metode: Dette er en litteraturstudie hvor det er gjort søk etter forskningsartikler på ... -
Flerspråklighet i barnehagen: En kvalitativ studie av barnehagelærere sin oppfatning av flerspråklighet som pedagogisk ressurs
(Master thesis, 2024)I denne studien satte jeg fokus på flerspråklighet som pedagogisk ressurs i barnehagen. Formålet var å hente frem barnehagelæreres syn på å jobbe med flerspråklighet i barnehagen. Jeg benyttet meg av kvalitativ forskning ... -
«Det var som om naturen selv ville fortelle meg en historie» - En analyse av et skrivedidaktisk undervisningsopplegg innen stedsbasert undervisning med utgangspunkt i hørselssans
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har utforsket problemstillingen: «Hvilke muligheter gir stedsbasert skriving - og hvilke utfordringer?». Med sikte på å undersøke dette har jeg samlet inn data med utgangspunkt i et undervisningsopplegg ... -
Vold i ungdomslitteratur Å utvikle empati og etisk refleksjon gjennom arbeid med skjønnlitteratur
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan vold blir fremstilt i to valgte ungdomsromaner, og hvordan disse romanene kan anvendes i klasserommet som utgangspunkt i ulike didaktiske tilnærminger med ...