Faculty of Arts and Education: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 3389
-
Med rom for førsteklassingen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsket hverdagen i første klasse, med spesielt fokus på hvordan muligheter for lek og rom for muntlig deltakelse utformet seg. Jeg undersøkte særlig hvordan lærerne opplever at elever i første klasse ... -
Skulle ønske vi ble sett av alle, ikke bare barna - En kvalitativ studie av barnehagelærers syn på arbeidslivet.
(Master thesis, 2024)I denne studien er søkelyset rettet mot barnehagelæreres arbeidsliv, især profesjonens mange dimensjoner. All den tid det er forfall i profesjonen, er formålet med studien å få et innblikk i, og synliggjøre barnehagelæreres ... -
Krenkelsesbegrepet og dets konsekvenser for læreres trygghet på arbeidsplassen.
(Master thesis, 2024)Siden det nye kapittelet om elevenes skolemiljø ble innført i opplæringsloven i 2017 har læreres rettssikkerhet vært debattert. Dagens lovverk fastslår at alle elever har rett på et trygt og inkluderende skolemiljø, med ... -
Charting Maritime Heritage: The Establishments of the Norwegian Seafaring Museum on Bygdøy and the National Maritime Museum in Greenwich
(Master thesis, 2024)This thesis delves into the establishment of the Norwegian Seafaring Museum on Bygdøy (1914) and the National Maritime Museum in Greenwich (1934), providing a comprehensive comparative analysis of the economic, social, ... -
Barnehagens arbeid med å forebygge seksuelle overgrep
(Master thesis, 2024)Tema for masteroppgaven er forebygging av seksuelle overgrep. Omfang av vold og overgrep er av en slik størrelse at det utgjør en trussel for store deler av befolkningens fysiske og psykiske helse. Dette gjør vold og ... -
Læreres rolle i skolens psykiske helsearbeid: erfaringer fra SEL-tiltaket ROBUST
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Elevers økte rapportering om skolerelatert stress har blitt koblet til økningen i psykiske helseplager hos barn og unge. Denne kvalitative studien utforsker læreres erfaringer med et tiltak som skal styrke elevers sosiale ... -
Barnehagelæreres perspektiv på risikofylt lek
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven undersøker hvordan barnehagelærere påvirker den risikofylte leken i barnehagen, samt hvilke holdninger barnehagelærerne har til risikofylt lek gjennom problemstillingen «På hvilken måte kan barnehagelærere ... -
Teokratiets folkelærarar : Folkehøgskular og kristeleg nasjonalisme i Noreg ca. 1814-1905
(PhD Theses UiS;612, Doctoral thesis, 2021)Denne avhandlinga tar for seg førestellingar om tilhøvet mellom kristendom og nasjonalt sjølvstende. Dette emnet granskast ved å fokusere særskilt på folkehøgskulelærarar i Noreg og korleis førestellingane som gjorde seg ... -
Ny barnehageorganiserings betydning for pedagogiske lederes rolle og arbeid
(Master thesis, 2024)Barnehager har gjennomgått omfattende endringer de siste tiårene når det kommer til organisering og styring, og omorganiseringer av mindre barnehager til større virksomheter fremstår som en økende trend i barnehagesektoren. ... -
Utprøving av Skriveprøvens vurderingsverktøy - en aksjonsrettet studie med et utvalg lærere på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Målet med denne masteroppgaven er å undersøke om Skriveprøvens vurderingsverktøy kan medvirke til å skape et felles språk om vurdering på mellomtrinnet, et tema det har vært lite forskning på. Studiens problemstilling er: ... -
Lek og samspill med felles språklige referanser. En kvalitativ studie om barnehagelæreres erfaring med bruk av felles språklige referanser i møte med en flerspråklig barnegruppe.
(Master thesis, 2024)SAMMENDRAG I denne studien har jeg satt søkelys på barnehagelæreres arbeid i flerspråklige barnegrupper knyttet til bruken av felles språklige referanser. Formål med studien er å undersøke hvordan flerspråklige barn kan ... -
«Det var kjekt å bruke kinyarwanda på skulen, det har eg aldri gjort i klasserommet før» Ei fleirspråkleg tilnærming til skriving på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgåva utforskar ei pedagogisk, fleirspråkleg tilnærming til undervisning på ungdomstrinnet. Formålet med studien er å undersøkje korleis elevane responderer på eit fleirspråkleg undervisningsopplegg og sette ... -
Mentale kart og konflikt-lokalisering blant 8. klassinger
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker kart- og geografikunnskapene til et utvalg skoleelever ved hjelp av mentale kart og konfliktlokaliseringer. Jeg har derfor samlet inn 96 mentale kart tegnet av elever i fire ulike 8. klasser ... -
Elevers opplevelse av tilpasset opplæring i mindre grupper i lesing
(Master thesis, 2024)Problemstillingen søker å få innsikt i elevenes opplevelser. For å kunne svare på problemstillingen «Hvordan opplever elever på 5. trinn å få tilpasset opplæring i mindre grupper i lesing?» har det blitt benyttet kvalitativ ... -
TODDLERNES KOMMUNIKASJON OG MØTER GJENNOM NATURMATERIALER
(Master thesis, 2024) -
Hvordan opplever elever på 10. trinn mestring i kroppsøvingsundervisningen?
(Master thesis, 2024) -
Kulturarv i norskfaget
(Master thesis, 2024)Dette forskningsprosjektet tar sikte på å utforske begrepet kulturarv og relaterte konsepter i læreplanen (LK20), samt hvordan skolens overordnede styringsdokumenter forholder seg til disse temaene. Fokus vil være rettet ... -
Sangen i barnehagen - Hva står på spill? En kvalitativ studie av sangens vilkår i barnehagen.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie, hvor det empiriske datagrunnlaget er basert på intervjuer av barnehagelærere. Undersøkelsen tar for seg barnehagelæreres formidling av egen sangpraksis og vilkår som påvirker ... -
«Om jeg treffer en samisk gutt kan vi sammen skape en homofil identitet - en same som er sammen med en same.» - Samisk historie i skeive samers fortellinger
(Master thesis, 2024)Tematikken for denne oppgaven er skeive aspekter ved den samiske historien. Jeg gjennomfører en analyse av fortellingsmønstre, hvordan historiebevissthet kommer til uttrykk, og avslutningsvis en historiebruksanalyse av ... -
Barnehagelærerens opplevelse av egen profesjonsutøvelse
(Master thesis, 2024)Denne studien har som formål å belyse barnehagelæreres opplevelse av egen profesjonsutøvelse. Valg av tema er basert på den nåværende situasjonen i barnehagesektoren der det er en betydelig mangel på barnehagelærere, og ...