dc.contributor.author | Størksen, Ingunn | |
dc.date.accessioned | 2010-06-04T13:55:38Z | |
dc.date.available | 2010-06-04T13:55:38Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.citation | Spesialpedagogikk 73 (2008) nr.2 s.44-50 | en_US |
dc.identifier.issn | 0332-8457 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/185254 | |
dc.description.abstract | Hvert år opplever mange norske barn samlivsbrudd. Internasjonale og norske studier viser at barn som har opplevd samlivsbrudd er i større risiko for ulike psykososiale problemer enn andre barn. Tidligere norske studier og tiltak omkring barn og samlivsbrudd har i hovedsak vært rettet mot barn og ungdom i skolen. På bakgrunn av forskning fra andre land vil jeg i denne artikkelen presentere mulige konsekvenser blant yngre barn som har opplevd samlivsbrudd. Videre vil jeg gå igjennom noen mulige handlingsalternativer for barnehageansatte i deres møte med disse barna.
Summary
High Norwegian divorce rates indicate that a large number of children experience parental divorce every year. International and Norwegian studies show an increased risk of socio-emotional problems among children and adolescents that have experienced parental divorce. Previous Norwegian studies and interventions within this field have primarily focused on children and adolescents in school. On the basis of research from other countries, socio-emotional consequences of parental divorce among the youngest children will be presented. Furthermore, possible interventions for children in day-care centres that experience parental divorce will be proposed. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Utdanningsforbundet | en_US |
dc.subject | Bambi-prosjektet | en_US |
dc.subject | samlivsbrudd | en_US |
dc.subject | barnehage | en_US |
dc.subject | barn | en_US |
dc.subject | omsorg | en_US |
dc.subject | relasjoner | en_US |
dc.subject | historiefortelling | en_US |
dc.title | Hva kan barnehagen bidra med til barn som har opplevd samlivsbrudd? | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Developmental psychology: 265 | en_US |
dc.source.pagenumber | 44-50 | en_US |
dc.source.volume | 73 | |
dc.source.journal | Spesialpedagogikk | |
dc.source.issue | nr.2 | |