Show simple item record

dc.contributor.authorHaukland, Anne Brit
dc.date.accessioned2010-07-02T08:54:17Z
dc.date.available2010-07-02T08:54:17Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185497
dc.descriptionMaster's thesis in Early childhood educationen_US
dc.description.abstractForskningsfeltet som omhandler overgang fra barnehagen til skole, eller Transitions – viser at noen barn opplever denne overgangen som problematisk, de kan bli usikre og miste følelsen av å være kompetent. Organisatoriske og strukturelle reformer har de siste årene lagt føringer for å sikre sammenheng i barns læringsløp. Hvordan praksisfeltet erfarer endringene vet vi enda lite om. Tydeligere forventninger til barns kompetanse ved skolestart, og krav om dokumentert kunnskaper skaper diskusjoner innenfor barnehage- og skolefeltet. Blir barnehagens egenart som arena for lek utfordret av en skoletradisjon som legger vekt på reprodusering av kunnskap? Målet med denne studien er å rette oppmerksomheten mot førskolelærere og læreres forventning til barns kompetanse i overgangen fra barnehage til skole. Hensikten er å klargjøre hvilke forutsetninger barnehage og skole har for sin pedagogiske praksis. Studien er en kvalitativ intervjuundersøkelse av 4 førskolelærere som arbeider i barnehage og 4 lærere som arbeider i begynneropplæringen i skolen. Intervjuene ble delt inn i tre temaområder. Kompetanse beskriver førskolelærer og lærers antakelser om barns kompetanse ved barnehageslutt og ved skolestart. Aktiviteter og prosesser handler om førskolelærer og lærers beskrivelser av sin pedagogiske praksis. Kjennskap til hverandres praksis viser hvordan de to lærergruppene kjenner hverandre sine læreplaner og praksisfelt. Empirien blir diskutert i lys av kultur, tradisjon og læreplaner i barnehage og skole. Teori om sosialisering, utvikling av kompetanse og Bourdieu’s praksisteori reflekterer hvordan praksis er knyttet opp mot barn og barnegrupper, uten at omgivelsene blir vurdert på samme måte. Førskolelærer og lærer gir uttrykk for at barns kompetanse er objektiv og kontekstuavhengig, og at kunnskap og ferdigheter derfor kan overføres mellom ulike settinger. Førskolelærer og lærer forventer sosiale ferdigheter og kunnskaper knyttet til fagområdene, men synliggjør at barnehage og skoles forutsetninger for praksis innebærer ulik forståelse av barns kompetanse. Barnehage og skole forventes å skape sammenheng i barns læreprosess, men har ulik symbolsk kapital. Lærere og førskolelærere gir uttrykk for at kjennskap til hverandres læreplaner gir viktig forståelse, men uttrykker likevel en usikkerhet i forhold til hverandres praksisfelt. Å være bevisst hverandres forutsetninger og anerkjenne hverandres symbolske kapital kan styrke samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IF/2010;
dc.subjectbarnehagevitenskapen_US
dc.subjectovergang barnehage – skoleen_US
dc.subjectkompetanseen_US
dc.subjectpedagogisk praksisen_US
dc.subjecthabitusen_US
dc.subjectkapitalen_US
dc.title...”for det e jo de same ungene"... : en studie om førskolelæreres og læreres forventninger til barns kompetanse i overgangen fra barnehage til skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.source.pagenumber74en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record