Interaksjoner i digitale kontekster i barnehagen
Doctoral thesis
View/ Open
Date
2013-03Metadata
Show full item recordCollections
- PhD theses (HF-IBU) [13]
Original version
Interaksjoner i digitale kontekster i barnehagen av Margrethe Jernes, Stavanger : Universitetet i Stavanger, 2013 (PhD thesis UiS, no. 186)Abstract
Denne avhandlingen er et selvstendig arbeid som inngår i forskningsprosjektet "Digitale objekts plass i barns sosiale og språklige danning i barnehagen", som er finansiert av Norsk Forskningsråd.
Prosjektet inngikk i forskningsprogrammet Praksisrettet FoU-arbeid i
barnehage, grunnopplæring og lærerutdanning (PRAKSISFOU). Målet med avhandlingen er å bidra med ny kunnskap om samspill rundt
datamaskinen i pedagogisk barnehagepraksis gjennom å belyse interaksjoner mellom barn-barn og barn-voksne i lek og aktivitet i
digitale omgivelser i barnehagen. Førskolelæreres og barns perspektiver bidrar til å belyse dette. Avhandlingen består av tre studier
som danner en helhet og bidrar til å belyse avhandlingens hovedproblemstilling. Utfordringer og muligheter som førskolelærere
møter med digitale verktøy i pedagogisk praksis i barnehagen blir diskutert (artikkel 1). Videre analyseres observert samspill ved
datamaskinen, hvor inklusjon og eksklusjon diskuteres. Her blir også
personalets perspektiver løftet frem (artikkel 2). Måter barn tilegner seg digital kompetanse på og hvilke kontekster som aktualiseres, blir
analysert. Barns perspektiver på interaksjon i digital kontekst, blir også diskutert (artikkel 3). Teoretisk er avhandlingen forankret i
sosiokulturelle perspektiver innenfor humanistisk, kvalitativ forskning.
Metodologisk har avhandlingen en fenomenologisk hermeneutisk tilnærming. I forskningsarbeidets feltarbeid er intervju og observasjon
anvendt. Avhandlingens resultater er presentert i de tre artiklene. Disse er videre problematisert ut fra et mer overordnet meta-perspektiv.
Analysen av dette viser at introduksjon av digital teknologi i barnehagen har implikasjoner for flere felt. For barnehageansatte dreier
det seg blant annet om betydningen av å reflektere over begrunnelser
for bruk av teknologi i pedagogisk barnehagepraksis. For
utdanningsfeltet dreier det seg om kunnskap om barn og teknologi i et
samfunnsperspektiv. Intensjonen har vært å bidra til å utvikle et forskningsbasert kunnskapsgrunnlag på dette viktige feltet, også i forhold til norsk kontekst.