Department of Education and Special Education: Nye registreringer
Viser treff 1-20 av 1334
-
Bak Bokstavene: Utforsking av Sammenhengen Mellom Lese- og Skrivevansker og Skolefravær.
(Master thesis, 2024)Bakgrunn og formål Valget av tema for denne studien ble inspirert av en tidligere studie jeg gjennomførte høsten 2021. I løpet av denne studien oppdaget jeg at alle elevene ikke bare hadde alvorlig skolefravær (SF), men ... -
Graviditet hos eliteseriespillere: erfaringer med tilrettelegging og oppfølging
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Forskning viser at graviditet og toppidrett er et lite undersøkt område, og at det er store kunnskapshull hva gjelder råd om trening og graviditet/postpartum. I tillegg viser forskning at det finnes lite kunnskap ... -
Er minoritetsspråklige foreldres vurdering av, og bekymring for barnets språk gode indikatorer for barnets språklige ferdigheter?
(Master thesis, 2024)Målet med denne studien er å identifisere om foreldrerapportering kan anses som et reliabelt verktøy for å korrekt vurdere flerspråklige barns språkutvikling allerede i barnehagen. For å undersøke dette ble problemstillingen: ... -
"En gavepakke til barnehagene" - Suksessfaktorer og utfordringer med implementeringen av SELMA
(Master thesis, 2024)Forskningsprosjektet SELMA har som mål å skape en god hverdag for barnehagebarn, hvor de får oppleve livsmestring og utvikle seg sosialt og emosjonelt. Formålet med denne oppgaven er å finne suksessfaktorer og utfordringer ... -
En undersøkelse av grad av symptomer på spiseforstyrrelser og opplevd klinisk svekkelse i hverdagen blant mannlige og kvinnelige spillere i norsk fotball
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Det er få studier som har undersøkt spiseforstyrrelser blant fotballspillere og frem til nå ingen som har undersøkt spiseforstyrrelsers effekt på opplevd klinisk svekkelse blant denne gruppen. Dette er ... -
Erfaringer og opplevelser rundt forebygging og håndtering av seksuell trakassering og overgrep blant ledere, styremedlemmer og ansatte i idretten i Norge
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Forskning viser at det er lite fokus på implementering av retningslinjer og prosedyrer for forebygging og håndtering av seksuell trakassering og overgrep i idretten. Tidligere forskning har anbefalt å undersøke ... -
Sammenhengen mellom relasjonell koordinering og selvfølelse hos toppidrettselever på videregående skole
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Toppidrett gir mulighet for å kombinere idrettssatsing med skolegang. Denne balansen kan være utfordrende fysisk, men spesielt psykisk basert på totalbelastningen. Mange støttepersoner er involvert i hverdagen, ... -
Inkludering av voksne innvandrere - en studie av tre lærebøker
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er voksne innvandrere som tar norskopplæring, fra en spesialpedagogisk innfallsvinkel. Formålet har vært å utvikle profesjonskunnskap om denne elevgruppa, med utgangspunkt i en inkluderende ... -
Prevalensen av symptomer på spiseforstyrrelser og graden av psykososial svekkelse som følge av en spiseforstyrrelse blant konkurrerende styrkeløftere i Norge.
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Spiseforstyrrelser er svært utbredt i vektklassedelte idretter Tidligere forskning har sett at det er en utbredt og normalisert kultur av vektnedgangsmetoder i styrkeløftmiljøet, og at konkurranseerfaringer innen ... -
Inkludering i barnehagen ut fra barnehagelæreres- og spesialpedagogers perspektiv
(Master thesis, 2024)Tema i studien er rettet mot inkludering og inkluderende fellesskap for barn som mottar spesialpedagogiske hjelp i barnehagen. Mitt forskningsspørsmål er «Hvordan beskriver barnehagelærere og spesialpedagoger inkludering ... -
Skolens visjon om inkludering relatert til elever som bryter med skolens atferdsnormer – en kvalitativ studie av lærernes erfaringer og synspunkt.
(Master thesis, 2024)Dette forskningsprosjektet er foretatt ut i fra et kvalitativt forskningsdesign, hvor det har blitt gjennomført seks intervjuer med lærere fra tre ulike grunnskoler med en viss geografisk spredning. Deltakerne hadde mellom ... -
Inkludering av elever med spesialpedagogisk behov i skolen. En kvalitativ studie av spesialpedagogers opplevelse av utfordringer i det skoleinterne samarbeidet.
(Master thesis, 2024)Temaet for masteroppgaven har som mål å undersøke utfordringer i samarbeidet rundt inkluderende spesialpedagogisk praksis, med fokus rettet mot spesialpedagogen sin opplevelse i samarbeidet. Som spesialpedagog i skolen vil ... -
Sosiale og emosjonelle kompetansers rolle i ungdomsskoleelevers lærende tankesett
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har undersøkt i hvilken grad de sosiale og emosjonelle kompetansene, relasjonsferdigheter og emosjonsregulering er relatert til elevenes lærende tankesett i ungdomsskolealder. Studien har basert seg ... -
Kulturskolelæreren - rustet til å oppfylle visjonen om en kulturskole for alle? En studie av kulturskolelæreres erfaringer med, og refleksjoner rundt, egen kompetanse i å skape inkluderende praksiser.
(Master thesis, 2024)Denne kvalitative forskningsstudien har utforsket hva kulturskolelærere forteller om sin egen kompetanse i sammenheng med visjonen «Kulturskole for alle». Forskningsspørsmålet har vært hvordan lærerne i kulturskolen ser ... -
Å samarbeide om felles verdier: En analyse av barnehagelæreres erfaringer og refleksjoner om å skape likeverdige vilkår for deltakelse for barn som viser utfordrende atferd.
(Master thesis, 2024)Bakgrunnen for valg av tema i dette forskningsprosjektet grunner i praksisnær erfaring i barnehage- og skolekontekst som har ført med seg spørsmål om hvor fundamentalt inkluderingsarbeid er i barnehagen spesielt knyttet ... -
Skolevegring i ungdomsskolen: Kjennetegn, tilrettelegging og skole-hjem-samarbeid.
(Master thesis, 2024)Skolevegring har de senere årene blitt en stadig mer aktuell skoleproblematikk. Oppgaven omhandler ungdomsskoleelevers skolevegring og det ubehaget disse elevene opplever i møte med skolens sosiale og faglige aspekter, fra ...