Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på emneord "implementering"
Viser treff 1-10 av 10
-
Aggresjon i barnehagen. En kvalitativ studie av pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med aggresjon i barnehagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Tema for denne masteroppgaven er pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med aggresjon i barnehagen. Følgende problemstilling blir stilt: Hvilke erfaringer har pedagogiske ledere med aggresjon i barnehagen? Studien ... -
«Det er kanskje det viktigste vi gjør» En studie av fire rektorers arbeid med nye kapittel 9A.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019)Tema i denne oppgaven er rektors arbeid med innføringen av kapittel 9A. Hovedfokuset er på rektors erfaring med endringsarbeidet og hvordan han har arbeidet med implementeringen av dette endringsarbeidet. Formålet med ... -
Endringsledelse i barnehagen - erfaringer med "Være Sammen" programmet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Tema for mitt prosjekt er endringsledelse i barnehagen. Formålet er å se hva det er ved ledelse som oppleves å fremme eller hemme implementering av programmet “Være Sammen”. Jeg tar utgangspunkt i teori som behandler ... -
Hvordan har barnehager i "Være sammen" implementert SIP-modellen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-10)Sammendrag Temaet i denne masteroppgaven er implementering som kort fortalt handler om å omsette teori til praksis (Fullan, 2007). Det er en vital prosess i et endringsarbeid og samtidig krevende fordi nye teorier skal ... -
Hvordan har barnehager i «Være Sammen» implementert det autoritative perspektivet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Denne masteroppgaven omhandler fem informanters opplevelser og erfaringer knyttet til implementering av kompetansehevingsprosjektet «Være Sammen» i barnehagen. Formålet med oppgaven har vært å undersøke hvordan ulike ... -
Hvordan har implementering av kjernekomponenten utfordrende atferd påvirket de ansattes arbeid med barna i barnehagen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-11-20)Denne masteroppgaven omhandler implementering av kjernekomponenten utfordrende atferd i kompetanseløftet Være Sammen. Formålet er å se om kompetanseløftet har ført til endring hos personalet i deres daglige arbeid med barna ... -
Implementering av prosjektet "aktiv skole"
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-11)Bakgrunn: for studiet er økningen i inaktivitet og bekymringen av barn og unges synkende aktivitetsnivå. Skolebaserte intervensjoner har påvist positiv effekt i å øke den fysiske aktiviteten hos barn og unge. Implementeringen ... -
Innovasjonsarbeid i skolen og rektors rolle : en studie av fire skolers arbeid med programmet Connect Oslo
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2007, Master thesis, 2007)Det foregår i dag mye innovasjonsarbeid i skolen, både initiert av skolen selv og pålagt skolen utenfra. Innovasjonsarbeid er definert som ”en planlagt endring som har til hensikt å forbedre praksis” (Skogen & Sørlie ... -
Opplevelser av videobasert veiledning: En intervjuundersøkelse med fokus på implementering, mestringstro og profesjonell utvikling.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-07)Videobased Improvement for TEachers (VITE) er et doktorgradsprosjekt hvor hovedmålet er å pilotere og evaluere et tiltak for kontinuerlig profesjonell utvikling av lærere. Denne studien undersøker hva lærere og veiledere ... -
Skolens arbeid med kompetanseheving av lærere i forbindelse med Fagfornyelsen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)De nye læreplanene som blir gjeldende høsten 2020 utgjør den nasjonale styringen av skolen. Til tross for at føringene fastsettes nasjonalt, har sentrale myndigheter lagt føringer som fokuserer på regionalt og lokalt arbeid ...