dc.contributor.author | Kristensen, Morten Søyland | |
dc.date.accessioned | 2010-07-14T08:11:31Z | |
dc.date.available | 2010-07-14T08:11:31Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/185639 | |
dc.description | Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school | en_US |
dc.description.abstract | Oppgaven handler om hvordan kunnskap om elevfeil er relatert til annen undervisningskunnskap i matematikk. Utgangspunktet for dette er undervisningskunnskaper og undervisningsoppgaver i matematikk definert av forskere ved Universitetet i Michigan. Elevfeil knyttet til misoppfatninger rundt begrepet likhetstegnet brukes for å belyse problemområdet. I studien fokuserer det særlig på en lærers tanker, erfaringer og kommentarer rundt elevfeil i matematikk. Disse responsene har utgangspunkt i virkelige elevfeil og undervisning som presenteres for denne læreren i et intervju. Elevfeilene har opphav i elevoppgaver konstruert med formål å undersøke elevers misoppfatninger knyttet til likhetstegnet. Undervisningen som kommenteres er lærerens egen, observert ett år før intervjuet. Gjennom disse dataene og teori om undervisningskunnskap i matematikk, elevfeil og likhetstegnet, analyseres denne lærerens kunnskap knyttet til elevfeil. Gjennom analysen kommer det frem at kunnskap om elevfeil kan deles i to områder, hvor det ene området er relatert til allmenn fagkunnskap i matematikk, mens det andre området er relatert til spesialisert fagkunnskap i matematikk. Studien viser i at lærere innehar og har bruk for begge disse kunnskapene i. I tillegg viser studien at kunnskap om elevfeil ikke defineres som en undervisningsoppgave i matematikk av Michigan-miljøet, men flere elementer tyder på at den muligens burde det, og dermed innlemmes som en komponent relatert til undervisningskunnskap i matematikk. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010; | |
dc.subject | grunnskole | en_US |
dc.subject | matematikkdidaktikk | en_US |
dc.subject | matematikk | en_US |
dc.subject | undervisningskunnskap | en_US |
dc.subject | elevfeil | en_US |
dc.subject | likhetstegnet | en_US |
dc.title | Kunnskap om elevfeil i matematikk | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.source.pagenumber | 89 | en_US |