Ny i yrket : hvordan forstår og håndterer nyutdannede allmennlærere aggresjon?
Abstract
Formålet med studien har vært å belyse hvordan nyutdannede allmennlærere forstår og
håndterer aggresjon. Aggresjon i skolen er en reell utfordring og slik atferd påvirker
læringsaktiviteter negativt (Ogden, 2001). Bakgrunnen for at studien retter seg mot
nyutdannede allmennlærere, er at det foreligger lite forskning som belyser hvordan de forstår
og håndterer aggresjon. Forskning viser at den første tiden som lærer er utfordrende og preges
av usikkerhet (Hanssen & Helgevold, 2010). Å ha tilstrekkelig kunnskap om aggresjon er
avgjørende for å legge til rette for god håndtering (Berkowitz, 1993; P. Roland, 2010).
I oppgavens teoridel presenteres sentral teori som vektlegger distinksjonen reaktiv og proaktiv
aggresjon. Aggresjonstypene har ulik årsakslære, karaktertrekk og forløp, som krever ulik
håndtering (Dodge, 1991). Aggresjon defineres som en intendert negativ handling med
intensjon om å skade noen eller noe (Aronson, 2007; Berkowitz, 1993; Bushman & Anderson,
2001). Reaktiv aggresjon utløses av frustrasjon og er nært forbundet med emosjonen sinne
(Dodge, 1991). Proaktiv aggresjon er ikke forbundet med frustrasjon eller sinne, men er en
intendert negativ handling hvor målet er å oppnå makt eller tilhørighet (E. Roland & Idsøe,
2001). Det er viktig å ha et systemperspektiv på håndtering av aggresjon, og rette tiltak mot
skolen som helhet, kollegiet og enkeltelever (Nordahl, Sørlie, Manger, & Tveit, 2005).
Autoritativ klasseledelse, foreldresamarbeid og teamarbeid er sentrale faktorer i
håndteringsarbeid (Nordahl, 2007; E. Roland, 2007).
Studiens problemstilling lyder som følgende: “Ny i yrket: hvordan forstår og håndterer
nyutdannede allmennlærere aggresjon?”. Studien er en disiplinært konfigurativ case-studie,
og forskningsmetoden som er anvendt er kvalitativt intervju (Kvale, Brinkmann, Anderssen,
& Rygge, 2009; Nevøy, 2004). Utvalget bestod av fire nyutdannede allmennlærere som hadde
jobbet fra et halvt til et og et halvt år i barneskolen.
Resultatene viser at lærerne hadde en forholdsvis uklar teoretisk forståelse av temaet
aggresjon, og var i liten grad kjent med begrepene reaktiv og proaktiv aggresjon. Forståelsen
ligger nært opp mot en reaktiv aggresjonsforståelse. Begge aggresjonsformene blir sett på som
utfordrende å håndtere og det er knyttet usikkerhet til valg av tiltak. Manglende kunnskap kan
føre til uheldig håndtering (Berkowitz, 1993). Tiltak rettet mot reaktiv aggresjon var
noenlunde, mens tiltak rettet mot proaktiv aggresjon var preget av mangelfull kompetanse om
håndtering av slik atferd. Lærerne sier at kunnskap om aggresjon må erverves i yrket og
rapporterer at de støtter seg til erfarne kollegaer i håndteringsarbeidet. Det er behov for
dyktige og kvalifiserte veiledere, og kontinuerlig kompetansesøkende tiltak rettet mot
nyutdannede allmennlærere.
Description
Master's thesis in Special education