Hvordan minoritetsspråklige elever opplever undervisning av akademisk vokabular
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/185675Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien er å få kunnskap om elevenes opplevelse av undervisning av akademisk vokabular i teorifagene på skolen, for å få bedre forståelse og innsikt til å forbedre undervisning og opplæring.
Prosjektets hovedproblemstilling er som følger:
Hvordan opplever minoritetsspråklige elever undervisningen av akademisk vokabular i naturfag?
For å utdype og presisere problemstillingen har jeg utformet to forskningsspørsmål:
- Hvordan opplever elevene det akademiske vokabularet formidlet fra læreren, medelever og læremidler (reseptivt vokabular) i naturfag?
- Hvordan opplever eleven å bruke det akademiske vokabularet (ekspressivt vokabular) i undervisningen i naturfag?
I denne studien er det brukt kvalitativ, fenomenologisk metode for å belyse hvordan et gitt fenomen oppleves. I denne studien dreier det seg om hvordan minoritetsspråklige elever opplever undervisningen av akademisk vokabular i naturfag. Datamaterialet bygger på samtaler med tre minoritetsspråklige elever på 5.trinn. I forkant av samtalene ble det også gjort filmopptak og observasjon av en naturfagstime i klassen disse elevene går i.
Resultatene viser at elevene har behov for begrepsavklaringer både av faglige begreper, men også andre begreper som er relatert til teorifaget. Elevene opplever å få dette på best måte gjennom både visuell og kontekstuell støtte i undervisningen gjennom muntlig og skriftlige forklaringer, bildestøtte fra læreboka og på andre måter. De minoritetsspråklige elevene opplever at det er vanskelig å spørre om hva ord betyr, fordi de er redde for å bli mobbet av sine medelever. Dette fordi de er redde for å bli mobbet av sine medelever. Elevene uttrykker at bruk av morsmålet som hjelpemiddel i undervisningen hadde vært til stor hjelp.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education