Tilpasset undervisning for potensielt sterke elever i klasserommet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/185695Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1002]
Sammendrag
Jeg har kalt denne oppgaven ”Tilpasset undervisning for potensielt sterke elever”. Fo-kuset har vært på sterke underytere og hvordan motivasjonen deres påvirkes gjennom differensierte oppgaver gitt i vanlige matematikktimer. Forskningsspørsmålet har vært:
Hvordan påvirker differensierte oppgaver motivasjon for elever som underpresterer?
Jeg har brukt en enkel casestudie og datamaterialet er kvalitativt, i form av lydopptak fra matematikktimer i en niende klasse, med fokus på en elev, og lydopptak fra intervju med denne eleven og et intervju med matematikklæreren.
I den teoretiske delen har jeg hatt fokus på Renzullis teorier rundt sterke elever, med begavelsens tre ringer som hovedteori (1978, 2005). I tillegg har jeg også omtalt den proksi-male utviklingssonen (Vygotsky 1978), ulike motivasjonsteorier, m.m.
Datamaterialet har jeg organisert ut fra de hovedtema som naturlig kom opp i møte med eleven og læreren. Disse har så blitt behandlet ut fra den teorien jeg har nevnt over.
Resultatene fra forskningen min viser at det ikke nødvendigvis motiverer å gi en sterk underyter differensierte oppgaver når læreren ikke har tid til å følge opp med den veiledning-en eleven trenger. Får imidlertid eleven veiledning, eller en som kan hjelpe eleven videre når han står fast, kan differensierte oppgaver påvirke motivasjonen i positiv retning.
Renzulli, J. S. (1978). What Makes Giftedness? Reexamining a Definition. Phi Delta Kappan, 60(3), 180-184.
Renzulli, J. S. (2005a). The Three-Ring Conception of Giftedness: A Developmental Model For Promoting Creative Productivity. I R. J. Sternberg & J. E. Davidson (red.), Conceptions of giftedness (2nd utg., s. 53-92). Cambridge, U.K. ; New York: Cambridge University Press.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society the development of higher psychological processes. Cambridge, Mass. ; London: Harvard University Press.
Beskrivelse
Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school