dc.contributor.author | Hermundsplass, Trine | |
dc.date.accessioned | 2012-06-19T14:21:46Z | |
dc.date.available | 2012-06-19T14:21:46Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/185699 | |
dc.description | Master's thesis in Didactics of mathematics | no_NO |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven viser en studie der målet var å se mer på hvordan språklige hindringer kan påvirke minoritetsspråklige elevers forståelse i matematikk. Ved å ta utgangspunkt i relevant teori har jeg gjennomført en kvalitativ casestudie, og sett på to minoritetsspråklige elevers forståelse av vinkelbegrepet for å belyse problemområdet. Forskningsspørsmålet for oppgaven ble:
Hvordan kan språklige hindringer påvirke forståelsen av vinkelbegrepet for to minoritetsspråklige elever på 8. trinn?
I studien fokuseres det spesielt på samtale omkring oppgaver gitt i to elevintervju, uttalelser fra to lærerintervju, og hendelser fra fire observasjonstimer. I analysen har jeg hovedsakelig sett på elevenes refleksjoner omkring oppgavene som ble gitt om vinkelbegrepet. Oppgavene ble laget etter observasjon av elevene med den hensikt å få større innsikt i elevenes forståelse og språklige hindringer som oppstod. I løpet av dette arbeidet fikk jeg et visst innblikk i disse elevenes skoledag.
Funn fra studien kan tyde på at språklige hindringer kan påvirke elevenes forståelse. Problemer med språket kan føre til manglende forståelse av oppgavene, som igjen kan føre til at man ikke klarer å løse dem. Svak begrepsforståelse kan også føre til at eleven ikke engang tar fatt på oppgaven. Studien viser at det oppstod flere hindringer med eleven som hadde vært kortest tid i Norge. Han viste også jevnt over en svakere forståelse av vinkelbegrepet. Forskningen viser at det finnes språklige utfordringer knyttet til minoritetsspråklige elever i matematikk, og at graden av disse kan avhenge av hvor godt elevene mestrer et akademisk språk. Studien tar også hensyn til at vinkelbegrepet ansees som et komplisert emne som fører til vanskeligheter hos mange elever, og at disse ikke nødvendigvis kommer av språklige hindringer. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012; | |
dc.subject | matematikkdidaktikk | no_NO |
dc.subject | grunnskole | no_NO |
dc.subject | minoritetsspråklige elever | no_NO |
dc.subject | vinkelbegrepet | no_NO |
dc.title | Minoritetsspråklige elever på 8.trinn, og språklige hindringer i møte med vinkelbegrepet | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | no_NO |