Sammenhenger mellom elevenes opplevelse av læringsmiljøet og deres egen motivasjon for skolearbeidet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/185723Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1089]
Sammendrag
Temaet for denne oppgaven er hvordan ulike elementer ved elevenes opplevelse av læringsmiljøet ved en videregående skole er relatert til motivasjon for skolearbeidet. Studien legger opp til en forståelse av hvordan ulike opplevelser ved læringsmiljøet kan være forbundet med elevens egen vurdering av hva som motiverer dem til skolearbeidet. Den overordnede hensikten med studien er å bidra med mer kunnskap om hvordan man best kan legge til rette læringsmiljøet for at læring og utvikling skal skje under forhold som kan føre til økt engasjement og innsats for skolearbeidet hos elevene, og forhindre at noen ønsker å slutte på skolen. Og om det er andre elementer innenfor læringsmiljøet som motiverer de som kom inn på førstevalget versus de som ikke kom inn på førstevalget.
Studiet benytter en kvantitativ empirisk tilnærming, og innhenting av dataene har foregått gjennom en tversnittundersøkelse. Utvalget besto av 395 elever ved en yrkesfaglig studieretning i en videregående skole på Sør-Vestlandet. For å analysere innsamlet data fra spørreskjemaet, ble det benyttet frekvensanalyse, bivariat korrelasjon og multiple linær regresjonsanalyse.
Resultatene fra spørreundersøkelsen indikerer at majoriteten av elevene var fornøyd med hvordan de opplevde læringsmiljøet, og at de var motivert for skolearbeidet. Det var kun prestasjonsorientert klima som ikke var statistisk signifikant med de andre læringsmiljøvariablene eller engasjement og innsats for skolearbeidet. Av læringsmiljøvariablene hadde emosjonell støtte og organiseringen av undervisningen mest betydning for engasjement og innsats hos elevene, og da spesielt for de som ikke kom inn på førstevalget. Medvirkning og mestringsklima var noe svakere. Funnen indikerer at assossiasjonene mellom opplevelse av læringsmiljøet og motivasjon for skolearbeidet er sterkest når opplevelsen av et prestasjonsorientert klima er fraværende. For intensjon om å slutte, var det kun statistisk signifikant sammenhenger med prestasjonsklima. Noe som indikerer at opplevelsen av et prestasjonsorientert klima kan føre til at noen slutter på videregående skole. Her var det ingen forskjell mellom gruppene.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education