Show simple item record

dc.contributor.authorSola, Marie
dc.date.accessioned2012-06-21T13:04:03Z
dc.date.available2012-06-21T13:04:03Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185725
dc.descriptionMaster's thesis in special educationno_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler utfordringer knyttet til implementering av det autoritative perspektivet i barnehagen. Det autoritative perspektivet er kort fortalt pedagogen som både opptrer støttende i relasjoner til barn, og som samtidig setter tydelige krav og standard til atferd. Dette perspektivet er utviklet med bakgrunn i forskningen til Baumrind (1991). Implementering handler om å endre eller utvikle ny praksis. Forskning viser til at overføring og vedlikehold av effektive programmer til den virkelige verden er komplisert (Fixsen mfl., 2005). Hva er sentrale utfordringer ved implementering av det autoritative perspektivet i barnehagen? Oppgavene er en empirisk undersøkelse med en kvalitativ forskningstilnærming. Jeg har intervjuet fem styrere, som også er veiledere i et program kalt ”Være sammen”. Dette er et program der det autoritative perspektivet er en av flere kjernekomponenter. De har vært i en implementeringsprosess i åtte måneder på det tidspunktet jeg fortok mine intervju. Oppgaven består av en teoridel som omhandler det autoritative perspektivet, implementering og programmet ”Være sammen”. Jeg har videre en metodedel, som beskriver min valgte metode og instrument. I tillegg har jeg en presentasjon av mine data og drøftinger omkring mine funn. Til slutt har jeg en konklusjon. Hovedfunnene i min studie viser at det finnes flere utfordringer knyttet til implementering av det autoritative perspektivet. Min studie konkluderer med at hovedutfordringer ved implementering av det autoritative perspektivet er å kombinere de to dimensjonene kontroll og relasjon. Det viser seg at kombinasjonen av å være en god relasjonsbygger og samtidig være en varm grensesetter, er komplisert. Ulik forpliktelse og engasjement i personalet var en annen utfordring, samt mangel på tid og evne til refleksjon og vurdering, av å utføre en nokså krevende voksenrolle. Jeg mener det er behov for videre forskning knyttet til implementering av det autoritative perspektivet. Det autoritative perspektivet bør få mer oppmerksomhet i forskningsfeltet på grunn av den påviste effekt. På denne måten vil det bli enklere å ta i bruk denne metoden. Jeg synes det ville vært interessant og foretatt observasjon, kombinert med intervju av assistenter og førskolelærere, i en implementeringsprosess av det autoritative perspektivet. Også kvantitative metoder på temaet ville kunne utgjøre et framtidig forskningsfelt.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;
dc.subjectspesialpedagogikkno_NO
dc.subjectdet autoritative perspektivetno_NO
dc.subjectrelasjonno_NO
dc.subjectkontrollno_NO
dc.subjectprogrammet ”Være sammen”no_NO
dc.subjectinnovasjonno_NO
dc.titleHva er sentrale utfordringer knyttet til implementering av det autoritative perspektivet?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record