dc.contributor.author | Jakobsen, Trine Thomsen | |
dc.date.accessioned | 2013-06-26T08:10:45Z | |
dc.date.available | 2013-06-26T08:10:45Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/185848 | |
dc.description | Master's thesis in Didactics of mathematics | no_NO |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven viser en studie som omhandler læreres oppfatninger om hverdagsmatematikk. Målet var å få tak i læreres oppfatninger ved å bruke filmer fra andres undervisning som utgangspunkt. Filmene som er brukt er fra TIMSS 1999 Video Study, jeg har valgt å bruke filmer fra henholdsvis Japan og Nederland.
I teorikapittelet mitt har jeg hatt fokus på sammenhengen mellom skolematematikk og hverdagslivet utenfor skolen – og de ulike måtene disse tolkes på. Jeg har også sett på læreres oppfatninger, og jeg har tatt utgangspunkt i at oppfatninger er menneskets subjektive forståelse av virkeligheten. Her presenterer jeg ulike tilnærminger til forståelse for oppfatninger og hvilke aspekt som kan spille en rolle i læreres oppfatninger. Dette danner grunnlaget for analysen av datamaterialet.
Studien er kvalitativ, og datamaterialet er fra to fokusgruppeintervju – et pilotintervju og et hovedintervju – med til sammen seks matematikklærere. I analysen har jeg valgt å fokusere på det som kjennetegner lærernes oppfatninger om hverdagsmatematikk og undervisning i tilknytning til dette.
Funnene viser at den enkelte lærers forståelse av hva hverdagsmatematikk er spiller en stor rolle i hvordan han eller hun oppfatter undervisningen i andre lands klasserom; dette reflekterer igjen i stor grad lærernes forklaring av de valgene de tar i forbindelse med egen undervisning. Noen av de uttalte (bevisste) oppfatningene lærerne kommer med virker motstridende i forhold til deres tidligere uttalelser, men dette kan forstås som en del av deres system av oppfatninger der noen er mer fremtredende enn andre. Studien bekrefter mye av det som evalueringen av L97 kom fram til – at det var en plan med mange henvisninger til dagliglivet og at læreboken var den høyest prioriterte informasjonskilden blant lærerne. Læreplanendringer medfører ikke nødvendigvis et skifte i en lærers undervisning, derimot vil lærerens erfaring spille en sentral rolle i hvilke faktorer som vektlegges i undervisningen.
I min studie kommer det fram at det lærerne jeg har intervjuet oppfatter som hverdagsmatematikk står i kontrast til det TIMSS 1999 Video Study konkluderte med. Dette kan blant annet forklares ved at begrepet hverdagsmatematikk er definert på ulike måter og det vil derfor inneholde ulike komponenter og tolkninger. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013; | |
dc.subject | grunnskole | no_NO |
dc.subject | matematikkdidaktikk | no_NO |
dc.subject | læreres oppfatninger | no_NO |
dc.subject | bevisste og ubevisste oppfatninger | no_NO |
dc.subject | hverdagsmatematikk | no_NO |
dc.subject | TIMSS 1999 Video Study | no_NO |
dc.subject | L97 | no_NO |
dc.subject | K06 | no_NO |
dc.title | Læreres oppfatninger om sammenhengen mellom skolematematikk og hverdagsliv | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | no_NO |