Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMalmin, Bodil Valheim
dc.date.accessioned2014-02-06T09:56:41Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationKonf. til juni 2015no_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185877
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationno_NO
dc.description.abstractNordahl (2012) viser oss at i løpet av de siste tiårene har forskning gitt oss verdifull kunnskap om atferdsproblemer blant barn og unge. Til tross for den store utbredelsen av atferdsproblemer er det dessverre ikke alle utdanningsarenaer som har like stort fokus på denne tematikken. Formålet med denne masteroppgaven er å få et innblikk og forståelse for hvordan barnehagelærere opplever foreldresamarbeid når barn viser aggressiv atferd. Videre kan pedagogenes forståelse og kompetanse om aggresjon kan få betydning for foreldresamarbeidet. Gjennom barnehagelærernes forståelse, tanker og erfaringer, kan man få et innblikk i hvordan det arbeides med aggresjon og foreldresamarbeid. Basert på dette er derfor problemstillingen for denne oppgaven følgende: Hvordan opplever barnehagelærere foreldresamarbeid når barn viser aggressiv atferd? Teorigrunnlaget i denne studien bygger på anerkjente forskere innen aggresjon, systemteori og foreldresamarbeid. Innen aggresjon har jeg i hovedsak brukt J. Aronson (2004), Drugli (2008a, 2008b), Richard Ernest Tremblay, Hartup, and Archer (2005), M. S. Tremblay, Colley, Saunders, Healy, and Owen (2010), E. Roland (2007), Brendgen, Wanner, Morin, and Vitaro (2005), Dodge (1991), Crick and Dodge (1994). I systemteorien har jeg i hovedsak bruk, Imsen (2005) Bronfenbrenner (1979), Johnson and Yanca (2010), Bø (2012), Ogden (2009). Når det gjelder foreldresamarbeid har jeg i hovedsak brukt Elsa Westergård (2012), Drugli (2008a, 2008b), Drugli and Onsøien (2010), Lenchler-Hübertz, Bagger, and Armand (2009), og Gjervan, Andersen, and Bleka (2006) I denne studien blir det brukt en kvalitativ forskningstilnærming, fordi det er denne metoden som er mest hensiktsmessig i forhold til å gå i dybden av det som forskes på (Thagaard, 2009). Datainnsamlingen er blitt utført gjennom bruk av et semistrukturert forskningsintervju (Johannessen, Kristoffersen, & Tufte, 2010). Utvalget besto av fire utdannede barnehagelærere fordelt på to base- og to avdelingsbarnehager. Disse var igjen fordelt mellom privat og offentlig sektor. For å i større grad kunne sammenligne svarene, har barnehagene samme demografi. Gjennom intervjuene kommer det frem at barnehagelærerne er usikre når det gjelder definisjon av aggresjonsbegrepet, og opplever foreldresamarbeidet som mer krevende når barn viser aggressiv atferd, sammenlignet med et generelt foreldresamarbeid. Årsaken til dette bygger i stor grad på at det mangler teoretisk kunnskap, og at det i slike situasjoner stort sett blir handlet ut i fra yrkesfaglig- og personlig kompetanseno_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;
dc.subjectspesialpedagogikkno_NO
dc.subjectaggresjonno_NO
dc.subjectbarnehageno_NO
dc.subjectforeldresamarbeidno_NO
dc.subjectreaktiv aggresjonno_NO
dc.subjectsystemteorino_NO
dc.subjectproaktiv aggresjonno_NO
dc.subjectoppdragerstilerno_NO
dc.titleHvordan opplever barnehagelærere foreldresamarbeid når barn viser aggressiv atferd?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO
dc.description.embargo2015-05-31
dc.source.pagenumber94no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel