Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHusebø, Dag
dc.date.accessioned2013-10-14T07:20:46Z
dc.date.available2013-10-14T07:20:46Z
dc.date.issued2013-06-07
dc.identifier.citationFagdidaktisk utprøving av en fortolkende kulturbevisst tilnærming til Religion, livssyn og etikk-undervisning : Om forholdet mellom teori og praksis i lærerutdanningsfaget og grunnskolefaget RLE by Dag Husebø, Stavanger : University of Stavanger, 2013 (PhD thesis UiS, no. 196)no_NO
dc.identifier.isbn978-82-7644-536-7
dc.identifier.issn1890-1387
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185953
dc.descriptionPhD thesis in Reading researchno_NO
dc.description.abstractLike lenge som offisiell skolegang har eksistert i Norge, har det foregått undervisning knyttet til tro- og livstolkning. Fra at det en gang dreide seg om konfesjonell dåpsopplæring, understrekes det nå at undervisningen skal være objektiv, pluralistisk, og kritisk. Religion, livssyn og etikk faget (RLE-faget) beskrives i dag som et ordinært kunnskapsfag som skal imøtekomme det religiøse- og livssynsmessige mangfoldet som finnes i samfunn og skole. Problemstillingene i avhandlingen handler om hvordan planlegging og gjennomføring av RLE-undervisning kan foregå innenfor denne mangfoldskonteksten, og samtidig støtte opp under formål med faget som vektlegger dialog, toleranse og demokratiforståelse. I den anledning retter jeg fokus på undervisning i både lærerutdanningens og grunnskolens RLE-fag. Jeg er opptatt av teori- og praksisutvikling i faget og analyserer innovativ forskningsbasert undervisning gjennomført av et praksisfellesskap. Innovasjonen bestod i fagdidaktiske utprøvinger av en bestemt religionspedagogisk teori. Teorien er opptatt av å adressere spørsmålet om tros- og livssynsmessig mangfold i skole og utdanning. To praksislærere, fem studenter og to faglærere deltok i praksisfellesskapet, som tok i bruk aksjonsforskning i sin utprøving. Forskningsspørsmålet som stilles er på hvilken måte fagdidaktiske utprøvinger av en fortolkende kulturbevisst tilnærming kan gi ny kunnskap om undervisning i lærerutdanningsfaget og grunnskolefaget RLE. For å svare på forskningsspørsmålet analyserer jeg sosiale samhandlingsprosesser som utspilte seg når praksisfellesskapet gjorde sine utprøvinger av den religionspedagogiske tilnærmingen i klasserom preget av mangfold. Jeg bruker en abduktiv fremgangsmåte i analysen av mitt empiriske forskningsmateriale for å generere ny praksisnær kunnskap om undervisning i faget. Det å vise hvilke typer kunnskap som ble gitt gode vilkår for å utvikles innenfor det aksjonsforskende praksisfellesskapet er et av de resultater avhandlingen gir. Avhandlingen viser også hvordan ulike typer og grader av deltakelse i undervisning og forskning ble fremforhandlet innenfor praksisfellesskapet. Jeg viser også hvordan det å drive forskning i egen undervisning kan gi en ramme for praksis- og teoriutvikling i et fag som RLE, og samtidig være en måte å synliggjøre forholdet mellom teori og praksis i andre lærerutdanningsfag. Hvordan RLEundervisning basert på en fortolkende kulturbevisst tilnærming gir behov for at de som leder og følger undervisningen forbereder seg på bestemte måter og på bestemt fagkunnskap, er også et resultat som løftes frem i avhandlingen.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesPhD thesis UiS;196
dc.relation.haspartHusebø, D. ; Johannessen, Ø. L. (2010). Kunnskapsformer og kunnskapsutvikling i praksisfellesskap. I: T. Lund, M.B. Postholm og G. Skeie (red.) Forskeren i møte med praksis, Tapir: Trondheim, s. 33‐48no_NO
dc.relation.haspartHusebø, D. (2013). Participative trajectories – Contextualization and instigated negotiations in an action research project applied in Norwegian RE teacher education I: J. Everington, S. Mediema and G. Skeie (eds.) Exploring Context in Religious Education Research, Waxmann: Münsterno_NO
dc.relation.haspartHusebø, D. (2012). Bridging theory and practice in Norwegian teacher education, Educational action research, Taylor and Francis, Vol.20, Nr. 3, s. 455‐471. URL: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/09650792.2012.697665no_NO
dc.relation.haspartHusebø, D. (2012). Fagkunnskap og pedagogisk tilnærming i samspill – En klasseromsstudie av undervisning i faget Religion, livssyn og etikk, Acta didactica: Oslo, Vol. 6, Nr. 1, Art. 4. URL: http://adno.no/index.php/adno/article/view/191no_NO
dc.rightsCopyright the author, all right reserve
dc.subjectlesevitenskapno_NO
dc.subjectfagdidaktikkno_NO
dc.subjectRLEno_NO
dc.subjectlærerutdanningno_NO
dc.subjectreligionno_NO
dc.subjectlivssynno_NO
dc.subjectetikkno_NO
dc.titleFagdidaktisk utprøving av en fortolkende kulturbevisst tilnærming til Religion, livssyn og etikk-undervisning : Om forholdet mellom teori og praksis i lærerutdanningsfaget og grunnskolefaget RLEno_NO
dc.typeDoctoral thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel