dc.contributor.author | Espe, Dag Roar | |
dc.date.accessioned | 2014-06-25T08:28:18Z | |
dc.date.available | 2014-06-25T08:28:18Z | |
dc.date.issued | 2014-05-12 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/196760 | |
dc.description | Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school | nb_NO |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven har jeg prøvd å finne svar på følgende forskningsspørsmål:
Hvilke muligheter kan identifiseres gjennom bruk av lærerproduserte opplæringsvideoer i forbindelse med innføring av verktøyet Geogebra til emnet geometri på 8. trinn?
Opplæringsvideoer er definert som en filmsnutt som har et konkret læringsmål, å vise en steg for steg løsning av et proseduralt problem. Jeg har sett på hvordan lærere i ungdomsskolen kan produsere slike videoer og hvordan de kan benyttes i undervisningssammenheng.
Opplæringsvideoer byger på prinsippene om eksempelløsninger (worked examples), som innebærer at elevene studerer eksempelløsninger før de arbeider med tilsvarende oppgaver på egenhånd.
Denne undervisningsformen er observert i en 8. klasse. Gjennom observasjoner, i tillegg til intervjuer av lærer og elever har jeg fått et inntrykk av ulike sider ved hvordan bruk av opplæringsvideoer i matematikktimene kan fungere.
Muligheter for differensiering og frigjøring av tid for lærer til å drive mer en-til-en veiledning av elever er blant de mulighetene som kommer frem i diskusjonen. I tillegg ser studien på bruk av opplæringsvideoer i forbindelse med hjemmearbeid. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.rights | Attribution 3.0 Norway | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/ | * |
dc.subject | matematikkdidaktikk | nb_NO |
dc.subject | grunnskole | nb_NO |
dc.subject | video | nb_NO |
dc.subject | opplæringsvideo | nb_NO |
dc.subject | omvendt undervisning | nb_NO |
dc.subject | matematikk | nb_NO |
dc.subject | geometri | nb_NO |
dc.subject | geogebra | nb_NO |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | nb_NO |
dc.title | Bruk av opplæringsvideo i matematikkundervisning. En kvalitativ studie om muligheter i ungdomsskolen | nb_NO |
dc.title.alternative | Use of worked example videos in mathematics education. A qualitative study of possibilities in lower secondary school | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 89 | nb_NO |