Hvordan blir regnearten multiplikasjon introdusert i norske lærebøker?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/196766Utgivelsesdato
2014-05-14Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven retter jeg søkelyset mot emnet multiplikasjon og hvordan det blir og har blitt introdusert for norske elever i 9-10 årsalderen fra 1920-tallet fram til i dag.
I den sammenhengen vil jeg først ta for meg teoretisk og historisk bakgrunn for hvordan en har lært å multiplisere opp gjennom tidene, herunder hvilke algoritmer som er blitt brukt i ulike kulturer til ulike tider.
Deretter vil jeg gå gjennom læreplanverkene for disse nitti årene, både for å finne generelle føringer, men og hva som gjelder for matematikkfaget som et hele, og da spesielt hva de sier om multiplikasjon. Herunder vil jeg undersøke hvilke tallområder som læreplanverkene sier at en 9-10 åring skal beherske innen dette emnet.
I forlengelsen av dette vil jeg og skrive noe om hva som har vært vesentlig når det gjelder undervisning av matematikk for vordende matematikklærere i denne epoken.
I hoveddelen av studiet vil jeg finne ut hvordan lærebøker presenterer dette emnet. I min studie her vil jeg gå i dybden for å analysere de ulike typer oppgaver som lærebøkene inneholder samt tallområdene de konsentrerer seg om. Jeg vil så foreta en sammenligning av disse lærebøkene. Deretter vil jeg diskutere innholdet i disse og trekke noen konklusjoner til slutt.
Beskrivelse
Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school