Hvordan håndterer pedagoger i skolen elever som viser reaktiv aggresjonsproblematikk?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/196995Utgivelsesdato
2014-06-20Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven er å frembringe ny relevant kunnskap om hvordan pedagoger i skolen håndterer elever som viser reaktiv aggresjonsproblematikk. Basert på oppgavens egenart vil studien inkludere teori om både det autoritative perspektivet, konsistens og tidlig innsats. Studiens overordnede tematikk og problemstilling er formulert slik:
”Hvordan håndterer pedagoger i skolen elever som viser reaktiv aggresjonsproblematikk?”
Det teoretiske grunnlaget i studien tar utgangspunkt i anerkjent internasjonal teori. I hovedsak konsentrerer den teoretiske tilnærmingen seg om aggresjonsteori, (Anderson & Bushman, 2002; Aronson & Aronson, 2007; Berkowitz, 1993) og distinksjonen mellom reaktiv- og proaktiv aggresjon (Anderson & Bushman, 2002; Aronson & Aronson, 2007; Brendgen, Wanner, Morin, & Vitaro, 2005; E. Roland, 2007; E. Roland & Idsøe, 2001; P. Roland, 2011). Videre tar studien for seg håndteringen av elever som viser reaktiv aggresjonsproblematikk, med hovedfokus på det autoritative perspektivet (Baumrind, 1991; Nordahl & Manger, 2005; P. Roland, 2011; Sommer, 2003), konsistens (E. Roland, 2007; E. Roland & Vaaland, 2011b; Røkenes & Hanssen, 2002) og tidlig innsats (Midthassel et al., 2011; P. Roland, 2011; Richard Ernest Tremblay, Hartup, & Archer, 2005; Utdanningsdirektoratet, 2009).
Den metodiske tilnærmingen i oppgaven baserer seg på en kvalitativ forskningsmetode. Utvalget består av fire pedagoger med relevant treårig utdannelse ved høyskole eller universitet, ved henholdsvis fire barneskoler. For å få kunnskap om hvordan pedagoger i skolen håndterer elever som viser reaktiv aggresjonsproblematikk ble det benyttet et semistrukturert intervju.
Basert på intervjuene ser det ut til at pedagogene benytter seg av ulike strategier i håndteringen av elever som viser reaktiv aggresjonsproblematikk. I grove trekk kan en sammenfatte at informantene har manglende teoretiske forståelse av aggresjonsbegrepet, så vell som det autoritative perspektivet, konsistens og tidlig innsats. De faglige prinsippene i håndteringen av elever som viser reaktiv aggresjonsproblematikk blir utledet av yrkesfaglig-, og erfaringsbasert kompetanse. Håndteringer av elever med reaktiv aggresjonsproblematikk ser dermed ut til å være avhengig av det individuelle og kollektive erfaringsgrunnlaget.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education