Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStøle, Mads
dc.date.accessioned2014-06-30T12:43:11Z
dc.date.available2014-06-30T12:43:11Z
dc.date.issued2014-06-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/196999
dc.descriptionMaster's thesis in Industrial economicsnb_NO
dc.description.abstractOlje- og gassmarkedet opplever en stadig større konkurranse, pressede priser og et strengere sikkerhetsfokus. Dette tvinger bedrifter til å konstant se etter nye metoder for å tilpasse seg endringer, samt redusere de økende kvalitetskostnadene og bli mer effektive. Som en konsekvens innførte selskapet et helhetlig, prosessorientert styringssystem for å imøtekomme sine utfordringer, og de skal nå utføre en oppdatering av systemet med fokus på å forbedre brukergrensesnittet. Oppgaven søker informasjon som kan gi bedre innsikt i de ansattes forhold til systemet og forbedringsmuligheter i forbindelse med oppdateringen. Systemendringen er en del av det kontinuerlige kvalitetsforbedrende arbeidet i bedriften, derfor tar oppgaven også for seg hva Archer gjør for å forbedre kvaliteten i selskapet. Intervjuer, observasjoner og praktisk bruk av systemet ble benyttet for å innhente relevant informasjon om temaet. Resultatene ble analysert og diskutert opp mot problemstillingen med basis i relevant teori. Resultatene skildrer at systemet er godt integrert i arbeidsoperasjonene offshore, som det er tenkt ifra ledelsen, og at Archer gjør mye riktig som en kvalitetsfokusert bedrift for å sikre kontinuerlig forbedring. Allikevel, eksisterer det et visst forbedringspotensialet. Opplæringen i Compass er god, men oppfølgingen oppleves som litt mangelfull. Det er tydelig at de ansattes forhold til Compass er splittet; de som bruker systemet jevnlig er fornøyde, mens flere av dem som bruker det sjelden er mer misfornøyde. Det viser seg å ha en sammenheng med en manglende bruksevne. Informasjonsmengden i prosedyrene oppleves som for omfattende av flere ansatte. Flere forbedringer ble foreslått for å gjøre designet mer brukervennlig, og det som kjennetegner dem er at de omhandler visualisering, navigering og oversiktlighet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2014;
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectkvalitetsforbedringnb_NO
dc.subjectkvalitetsstyringnb_NO
dc.subjectprosesstyringnb_NO
dc.subjecteffektiviseringnb_NO
dc.subjectindustriell økonominb_NO
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210nb_NO
dc.subjectprosjektledelsenb_NO
dc.titleKvalitativ analyse av et prosessorientert styringssystemnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1411]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway