Mobbing og klasseledelse
Master thesis
View/ Open
Date
2014-05-13Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1070]
Abstract
Utgangspunktet for denne studien var å undersøke om det fantes en relasjon mellom autoritativ klasseledelse og det å bli utsatt for mobbing og å mobbe andre. For å besvare dette forskningsspørsmålet, ble det det valgt å bruke kvantitativ forskningsmetode. Det ble brukt tidligere innsamlede data, samlet inn i forbindelse med skoleutviklingsprogrammet Respekt. Utvalget bestod av 14577 elever og 1932 lærere fra 85 skoler fordelt på store deler av landet. Dataene ble hentet fra to ulike spørreskjemaer, ett fra elever og ett fra lærere. Det ble foretatt faktoranalyser, reliabilitetstesting gjennom cronbachs alpha, korrelasjonsanalyser og regresjonsanalyser. Resultatene i denne undersøkelsen avdekker relativt svake sammenhenger mellom autoritativ klasseledelse og forekomst av mobbing. Emosjonell støtte er det elementet innenfor klasseledelse som viser seg å korrelerer sterkest med mobbing. Når det etterhvert i analysene blir kontrollert for andre variabler, viser det seg at når det gjelder elevers rapporter om å mobbe andre, blir klasseledelsesvariablene, gradvis svakere for hver blokk som blir lagt inn. Som forventet gir kontrollvariablene med aggresjon relativ sterk korrelasjon med mobbing. Et interessant funn er at opplevd emosjonell lærerstøtte rapportert av elever som blir mobbet, gir en sterkere betaverdi når det kontrolleres for medelevrelasjoner og inkludering. I tillegg viser grad av foreldretilsyn en viss sammenheng med det å mobbe andre.
Description
Master's thesis in Special education