Show simple item record

dc.contributor.authorJonassen, Sverre
dc.date.accessioned2014-09-23T08:54:38Z
dc.date.available2014-09-23T08:54:38Z
dc.date.issued2014-06-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/221067
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementnb_NO
dc.description.abstractMasteroppgaven skrives med den norske handelsorganisasjonen Norwegian Business Association Shanghai som fokus. Målet er å etablere en forståelse av hvordan handelsorganisasjonen kan videreutvikles med tanke på å stimulere kunnskapsoverføring mellom medlemmene. Avhandlingen er rettet mot å etablere en oppfatning av hvordan medlemmene benytter Norwegian Business Association (videre i oppgaven kalt NBA), og hvordan de oppfatter organisasjonen. I tillegg til å presentere utviklingsmuligheter med relasjon til NBAs interne og eksterne rammer. Det kinesiske marked har gjennomgått en utvikling fra å være et marked som ble oppsøkt av kostnadshensyn til å bli et strategisk marked for norske bedrifter rettet mot Kinas domestiske marked og internasjonal handel. På grunn av store forskjeller fra det norske og nordiske markedet, særlig med tanke på eksterne ramme betingelser og kulturelt ser vi at bedrifter opplever et klar kunnskapsbehov. Videre ser vi NBA som en arena for kunnskapsoverføring mellom de ulike aktørene som opererer i det kinesiske marked, hvor det aktivt og passivt deles kunnskap. Det er interessant å se på hvordan NBA kan utvikles for å tilrettelegge en bedret kunnskapsoverføring med basis i medlemmene og egne rammer. I lys av masteroppgavens funn ser vi at NBA bør utvide den interne kapasiteten i organisasjonen før ytterligere forbedringer benyttes. Særlig med tanke på immaterielle ressurser. Her anbefales bruken av understyrer. For å tilrettelegge for kunnskapsoverføring anbefales dels en instrumentell strukturell tilnærming hvor medlemsmassen segmenteres for å imøtekomme enkelte gruppers spesielle behov og legger klare forventninger til hvordan disse segmentene skal benyttes. Nettverksbygging kan også forenkles internt i NBA som kan ha en stimulerende effekt på kunnskapsoverføring. Videre ser vi at NBA har en sosialiserende effekt på medlemmene, det søkes å skape en kultivering av kunnskapsdeling over tid gjennom re-normering og manifestering av normene. Økt samarbeid med andre handelsorganisasjoner anbefales for å etablere en større kontaktflate og aktivitetsbase for medlemmene. Her er det derimot viktig å ivareta NBA som arena slik at verdien ikke vannes ut. Konkludert ser vi at NBA kan stimulere kunnskapsdeling både på en instrumentell og kulturell måte som over tid vil kunne bære frukter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2014;
dc.subjectendringsledelsenb_NO
dc.subjectkunnskapsoverføringnb_NO
dc.subjectorganisasjonsutviklingnb_NO
dc.subjectkulturnb_NO
dc.subjectKinanb_NO
dc.titleHvordan stimulere næringsutvikling gjennom fokus på kunnskapsoverføring? – En studie av Norwegian Business Association Shanghainb_NO
dc.title.alternativeHow to stimulate business development through focus on knowledge transfer - a study of Norwegian business association Shanghainb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1268]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Show simple item record