Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPettersen, Solveig Junko Hansen Sukke
dc.date.accessioned2014-09-26T10:44:36Z
dc.date.available2014-09-26T10:44:36Z
dc.date.issued2014-05-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/221769
dc.descriptionMaster's thesis in Early childhood educationnb_NO
dc.description.abstractI denne studien undersøker jeg små barns trivsel i strukturerte testsituasjoner i sammenheng med sentrale kommunikative aspekter. Testsituasjonene foregår i barns egne barnehager. Testing av barn gjøres ut i fra BAS3 og i forbindelse med det nasjonale forskningsprosjektet GoBaN. Jeg har gjort en kvalitativ, uavhengig studie der det subjektive og relasjonelle står i sentrum. Hva barn, barns kjente voksne og jeg som testperson og forsker opplever i testsituasjonene er sentralt i studien. Opplevelsene av tilsammen 22 barn i testsituasjoner er beskrevet gjennom like mange logger og utgjør forskningsmaterialet. Innledningsvis presenteres blant annet studiens forbindelse med det nasjonale forskningsprosjektet og behovet for min studie. Videre tar jeg tar for meg teori og forskning innen områdene trivsel og omsorg, kommunikasjon og samhandling, sensitivitet, pedagogisk takt og improvisasjon. Den metodologiske tilnærmingen for å forstå små barns opplevelse og trivsel i testsituasjoner har utgangspunkt i fenomenologisk og hermeneutisk teori. Resultatene som er skrevet fram indikerer hvilke kommunikative aspekter som kan skape trivsel og hvordan små barn opplever å være i testsituasjoner. I drøftingen avslutningsvis ses resultatene i sammenheng med ulik teori og forskning som er funnet relevant for studien.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IFU/2014;
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectbarnehagevitenskapnb_NO
dc.subjectomsorgnb_NO
dc.subjectetikknb_NO
dc.subjectsmå barnnb_NO
dc.subjecttrivselnb_NO
dc.titleSmå barn i testsituasjoner - en fenomenologisk-hermeneutisk studie om små barns trivselnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway